Döviz Kurunun Turizm Şirketlerinin Finansal Performansına Etkisi : BIST Turizm Endeksi Üzerine Bir Araştırma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Para Sermaye Piyasaları ve Finansal Kurumlar, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ÖZcan Kırıkbaş

Danışman: Mehmet Sabri Topak

Özet:

Döviz kuru değişiminin şirket performansı üzerindeki etkisini Türkiye’de faaliyet gösteren turizm şirketleri açısından araştırmak amacıyla yapılan çalışmada, BİST Turizm endeksinde yer alan 6 şirketin 2010 – 2021 dönemine ilişkin finansal verileri kullanılmıştır. Zaman serisi analizi yönteminin uygulandığı çalışmada, şirket performansının göstergeleri olarak seçilen piyasa değeri / defter değeri oranı ve aktif karlılık oranı (ROA) kurulan modellerde bağımlı değişken olarak kullanılmıştır. Reel döviz kuru, özsermaye karlılığı oranı (ROE), enflasyon oranı, reel faiz oranı, reel büyüme oranı ve Türkiye’ye gelen turist sayısındaki yüzdesel değişim oranı ise modellerde yer alan bağımsız değişkenlerdir. Analiz sonucunda reel efektif döviz kurundaki artışın uzun dönemde piyasa değeri / defter değeri oranını ve aktif karlılık oranını (ROA) negatif yönde etkilediği tespit edilmiştir. Türk Lirası’nın yabancı para birimleri karşısındaki değerinin azalması, turizm şirketlerinin performansını uzun dönemde olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır.