GÖRSEL HİKAYE ANLATIMINDA KARAKTER TASARIMININ ANLATISAL BOYUTU


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ömer Süalp

Danışman: Hasan Akbulut

Özet:

Dijital medya çağı ile etkisini arttıran ve sadece medya alanında değil, eğitim ve pazarlama gibi alanlarda sunum ve aktarım biçimi olarak kullanılmaya başlanan görsel hikaye anlatımı, bu çalışmayla kuramsal bir zemine yerleştirmeye çalışılmaktadır. Görsel hikaye anlatımı kapsamında, karakterin görsel anlatımını incelemek için karakter bağlamlarından ve çevresinden koparılıp bakılarak, özgün bir çalışma gerçekleştirmek hedef alınmıştır. Görsel hikaye anlatımının temelinde, hikaye anlatımını görsel bir yolla yapılıyor olması vardır. Bu nedenle tezde hikaye anlatımının, diğer bir ismiyle anlatının ne olduğuna bakılarak hikaye anlatımının metinsel ve sözsel olan aktarım, iletişim biçimleri üzerine anlatı kuramları incelenmiş ve anlatı kuramlarına ait yöntemler ve eleştirel yaklaşımlar üzerinde durulmuştur. Nitel bir araştırma tasarımıyla hazırlanmış, yorumlayıcı (hermenötik) yöntemle desteklenmiş bu tezde görsel hikaye anlatılarını gerçekleştirmek için gerekli unsurların nasıl kullanıldığı ve kullanılmadığı, görsel hikâye anlatımını oluşturan öğeler çerçevesinde incelenmiştir. Böylece metinsel ve sözsel anlatılar ile görsel hikaye anlatımı arasındaki farkın sunum biçimi ve kullandıkları dilin yapısı ile ilgili olduğu açıklanmıştır.

Karakter tasarımını tek başına inceleyebilmek için, karakter ile beraber bütünlüklü bir görsel anlatıyı oluşturan çevresel sanat kavramı da açıklanmıştır. Çevresel sanatın görsel hikaye anlatımındaki bütünleştiren, anlatı dünyasını tanıtan, dünyayı kuran, anlatının tutarlılığını koruyan rolleri ve önemi dile getirilerek çevresel sanatın da bir karakter olduğu tasarımsal süreçler tartışılmıştır. Tasarımsal süreçlerin açıklanmasında kavram oluşturma sanatı (concept art) ve karakter tasarımının kendisi de dahil edilerek tezde, görsel hikaye anlatımını oluşturan bütün unsurlarına yer verilmiştir. Tezde animasyon, film, oyun ve çizgi roman medyalarından örneklem olarak belirlenmiş karakterler seçilerek analiz edilmiştir. Sevimli Canavarlar (Monsters Inc.) (Pete Docter ve David Silverman, 2001, ABD, Pixar) animasyonundan James P. “Sulley” Sullivan; Ejderhanı Nasıl Eğitirsin? (How to Train Your Dragon) (Dean Deblois ve Chris Sanders, 2010, Dream Works, ABD) animasyonundan “Toothless” ve “Hiccup”; Karayip Korsanları: Siyah İnci’nin Laneti (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl) (Gore Verbinski, 2003, ABD) filminden “Captain Jack Sparrow”; Warcraf 3: Reign of Chaos (Blizzard Entertainment, 2002) ve World of Warcraft: The Burning Crusade (Blizzard Entertainment, 2007) oyunlarından “İllidan Stormrage”, Batman (Batman DC Comics, 1939) çizgi romanından “Batman” karakterleri örneklemi oluşturmaktadır. Bu karakterlerin görsel tasarımları, görsel hikâye anlatımının temel öğeleri açısından analiz edilerek, karakter tasarımlarının görsel sunumlarının tek başlarına bir görsel hikaye anlatımına sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.