Türkiye'de eğitime ayrılan mali kaynaklar (1923-1933) / Financial resources allocated to education in Turkey (1923-1933)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Enstitüsü, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aylin Kızık

Danışman: Hayrünisa Alp

Özet:

Bu çalışmada amaçlanan, Cumhuriyet dönemi hükümetlerinin eğitime ayırdıkları bütçelerin genel tespitini yapabilmek, eğitimin ilköğretim kademesinden yükseköğretim kademesine kadar mevcut eğitim kurumlarına yapılan harcamaların mali kaynaklarını tespit etmektir. Çalışma kapsamında modernleşme sürecinde ikili bir yapının devam etmesi dolayısıyla Osmanlı Döneminden Cumhuriyet'e kadar olan dönem eğitim kurumları ve eğitimin mali kaynakları incelenmiştir. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve Cumhuriyet'in eğitim kurumlarının bütçesi ayrı bir bölüm olarak ele alınmış, ayrıca eğitimin sorunlarıyla ilgili görüşlerinden faydalanılan Yabancı Uzmanların hazırlamış oldukları raporlara da yer verilmiştir. Eğitimin mali kaynakları olan bütçe ve vergiler sayısal ve istatistiki bilgilerden faydalanılarak çalışmanın temeli sayılabilecek olan 1923-1933 yıllarını kapsayan Türkiye Büyük Millet Meclisi bütçe görüşmeleri eğitim ile ilgili kısımları yıllara göre sınıflandırılarak tezde yer almışlardır. Anahtar Kelimeler: Türkiye'de Eğitim, Eğitim Bütçesi, Mali Kaynaklar, Eğitim Tarihi, Eğitim Kurumları

Abstract

The aim of this study is to make a determination of budget on education of Rebuplican governments and identify the resources of expenditure on educational institutions from primary level to higher education. Due to the duality of institutions in civilizing period the educational institutions and financial resources belonging to Ottoman Era and Republic are examined in the thesis. Tevhid-i Tedrisat Law and the Budget of Educational Institutions of Republic are examined apart. Also the reports of educational problems which is studied out by foreign experts are stated in the thesis. Budgets and taxes, the basic resources, has been participated in the thesis by using the numerical and statiscal information and also the budget negatiations of Grand National Assembley of Turkey, consisting the dates between 1923-1933 which can be considered as the basis of the study, has been categorized according to education concept. Keywords: Education In Turkey, Education Budget, Financial Sources, History of Education, Educational Institutions.