Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, İktisat Fakültesi, Turizm İşletmeciliği Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ORKHAN ALİLİ
Danışman: Mehmet Erkan
Özet:
Son yıllarda uluslararası turizm pazarlarında bazı bölgeler turist sayısı ve gelirlerinde azalma sorunları yaşarken, turizmin döviz girdisi sağlama, milli geliri arttırma ve sunduğu istihdam fırsatlarından daha fazla yararlanmak isteyen yeni destinasyonların pazar paylarını artırmak için rekabet yarışı içerisine girdikleri görülmektedir. Turistik destinasyonların rekabet üstünlüğü elde etmesi, rakiplerinden daha nitelikli mal ve hizmetlerin üretilmesi ile daha fazla turistin bölgeye çekilmesi süreci olarak ifade edilmektedir ki, bu gücün korunması ve sürdürülmesi, rekabete etki eden faktörlerin iyi bir şekilde analiz edilmesi ve uygun stratejilerin geliştirilmesine bağlıdır. Turizm destinasyonlarına ilişkin yapılan çalışmalarda, rekabete etki eden çok sayıda objektif ve sübjektif ölçülebilir faktörün varlığından bahsedilmiştir ki, tüm bu faktörlerin bir araya getirilmesinde destinasyondaki paydaşlar arasında güçlü iletişim ve işbirliğine gerek duyulmakta ve bunun sürdürülebilir rekabet üstünlüğü kazanmaya da yardımcı olacağı ifade edilmektedir. Bundan yola çıkarak, bu tezin amacı son yıllarda turizmin gelişim gösterdiği destinasyonlardan biri olan Azerbaycan'ın uluslararası pazarlarda sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmesinde paydaşların rolleri ve bunlar arasındaki ilişkilerin belirlenmesidir. Çalışma kapsamında Azerbaycan turizmindeki paydaşların görüşlerini belirlemek amacı ile niteliksel araştırma yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılarak veriler toplanmış, ardından rekabet gücüne etki eden faktörler Heath'in rekabet modeline göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda, paydaşların görüşleri doğrultusunda Ulusal Turizm Konseyi'nin kamu, SKAL ve Azerbaycan Amerikan Şirketleri Derneği'nin ise özel sektördeki paydaşları bir araya getirme ve rekabet gücünü arttırmaya önemli katkılar sağladığı, ancak bunun yanında kamu-özel sektör, yerel ve merkezi örgütler arasındaki ilişkileri güçlendirme amacıyla destinasyon yönetim örgütlerinin oluşturulmasının daha sürdürülebilir rekabet gücü elde edilmesine yardımcı olacağı analiz edilmiştir.