Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: İstanbul Üniversitesi, Siyasal Bilgiler Fakültesi, Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Serra Erel
Danışman: Ali Kaya
Özet:
Suriye’de 2011 yılının mart ayında başlayan iç savaş sebebiyle milyonlarca
Suriyeli birey Türkiye’ye göç etmek zorunda kalmıştır. Göç idaresi ve UNICEF’in
güncel verilerine bakıldığında, Türkiye’ye sığınan Suriyelilerin sayısı üç buçuk
milyonu aşmış olup, bu sayının çok büyük bir kısmını çocuklar oluşturmaktadır. İç
savaş sonucu Suriye’den Türkiye’ye gerçekleşen bu zorunlu göç, karakteri itibariyle
çok önemli psikolojik ve sosyolojik süreçleri de beraberinde getirmiştir. Bu
süreçlerden en çok etkilenenlerin başında ise Suriyeli çocuklar gelmektedir. Gerek
eğitime ulaşmada, gerekse topluma uyum noktasında başta dil engeli olmak üzere
çok büyük engellerle karşılaşan Suriyeli çocuklar, bu bağlamda önemli bir
dezavantajlı grup haline gelmektedir. Bu konu kapsamında çalışma, Türkiye’ye göç
etmek zorunda kalan Suriyeli lise öğrencilerinin zihinlerindeki okul kavramına
metaforlar yoluyla bir projeksiyon tutma gayesi taşımaktadır. Bilgi sahibi olduğu iki
farklı nesne arasında ortaklık kurarak yeni bir kavrayışı açığa çıkarmak, trajik bir göç
deneyimine sahip olan Suriyeli çocukların zihinlerindeki okul kavramını zengin bir
üslupla keşfetmeyi sağlayacaktır. Nitekim duygu, düşünce ve fikirleri sembollerle
anlatmanın, dil sorunu yaşayan ve uzun cümleler kurmaktan kaçınan bir grup için
daha kolay ve yaratıcı bir yol olduğu ortadadır. Türkiye’deki Suriyeli lise
öğrencilerinin okul kavramına yönelik metaforik algılarının incelendiği bu
çalışmada, 5’i kız 5’i erkek olmak üzerek toplam 10 çocukla nitel bir çalışma
yürütülmüştür. “Okul ........ gibidir, çünkü .......” önermesiyle öğrencilerden alınan
cevaplar, yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakatlar neticesinde elde edilen
verilerle desteklenerek detaylı olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda genel
olarak olumlu metaforlar geliştiren çocuklar, okumaya, okula gitmeye ve eğitim
almaya son derece istekli olduklarını ve meslek edinme noktasında hedeflere sahip
olduklarını belirtmişlerdir. Bu bağlamda okula yönelik olumlu metaforlar kullanan
çocuklar, gündelik hayatlarında da plansız şekilde metaforlardan faydalanarak
diyalog geliştirdiklerini bu araştırma ile fark etmiş ve bu yolla zihinlerinde yeni bir
pencere açıldığını ifade etmişlerdir.