Thesis Type: Postgraduate
Institution Of The Thesis: Istanbul University, Communication Faculty, Radio, Television and Cinema Department, Turkey
Thesis Language: Turkish
Student: UMAY SÜLEYMAN
Supervisor: Berceste Gülçin Özdemir
Abstract:
Sinema kendi başına hem bir sanatsal olgu hem de kitle iletişim aracı olmakla birlikte,
ortaya çıktığı dönemden itibaren günümüze kadar devamlılığını sürdürmüş olan bir endüstri
sektörüdür. Bir modern toplum bilimi olan sosyoloji; toplumu, toplumsal davranışı, onun
dinamiklerini ve yapısını incelemekle beraber kitle iletişim araçları, sanat ve endüstri gibi
konular da sosyoloji biliminin başlıca inceleme alanlarını oluşturur. Bu olgular ve sosyolojide ele
alınan kuram ve kavramlar ile bir kitle iletişim aracı olan sinema yoluyla anlatılmak istenen
konuları ve sosyolojik olguları saptamak mümkün olur.
Bir toplumun deneyimlemiş olduğu süreçler toplumun yapısını etkilemekle beraber
toplum pratiklerinde kendini gösterir. Sinemayı da bu süreçlerin bir çıktısı olarak
değerlendirebiliriz. Sinema hem sosyal hem de politik koşullara bağlı olarak farklı dönemlerde
meydana gelen toplumsal sorunları ele alan bir sanat dalı olarak nitelendirilebilir. Bu bağlamda
bir ulusun sinemasında ele alınan temel temaların toplumsal gerçeklikler ile değişime uğradığını
saptamak mümkündür.
Çalışmanın amacı, Kosova'nın bağımsızlığını ilan ettiği 2008 yılından günümüze kadar
çekilen uzun metrajlı filmlerde sıkça tartışılan konuların kavramsal ve teorik analizini yaparak
sosyoloji kavramlarıyla Kosova'da savaşın kadınlara etkisini sinema üzerinden analiz etmektir.
Savaş kendi başına travmatik bir durum olmasına karşın kadınların üzerine yüklenen toplumsal
cinsiyet rollerinin filmler üzerinden incelenmesi araştırmamın ana merkezini oluşturmaktadır.