Türkiye'de Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki Suriyeli Göçmenlerin Ekonomik Entegrasyonu: Eğitim Müdahalesi Geliştirilmesi ve Statü Kaygısı Düzeyinin Eğitim Müdahalesi Etkinliğine Etkisinin İncelenmesi


Karabulut G. (Yürütücü), Altıntaş K., Bilgin M. H., Taşkale N., Onaran Z.

TÜBİTAK Projesi, 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı, 2024 - 2027

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
  • Başlama Tarihi: Eylül 2024
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2027

Proje Özeti

Uluslararası İşgücü Organizasyonun 2021 raporuna göre uluslararası göçmenler, dünyadaki iş gücünün toplam %4,9’unu oluşturmaktadır. İlgili rapora göre göçmenlerin sayısı dünya genelinde hızlanarak artmaya devam edecektir (ILO, 2021). Bu çerçevede göçmenlerin göç motivasyonları ve uluslararası göç olgusunun arkasındaki politik, ekonomik ve davranışsal dinamikleri daha detaylı şekilde analiz etmek gittikçe önemli hale gelmektedir.

Son yıllarda hem Avrupa Birliği üyesi ülkeler hem de Türkiye için uluslararası göç baskısı artmakta ve bu durum ekonomi başta olmak üzere birçok alanda önemli sonuçlara yol açmaktadır. Türkiye'deki uluslararası göçmen grubu içerisinde Yaşayan Geçici Koruma Statüsündeki (GKS) Suriyeli göçmenler en büyük nüfusu oluşturarak sosyal ve ekonomik dinamiklerde önemli bir rol oynamaktadır. Göçmenlerin ev sahibi ülkenin iş gücüne üretken bir biçimde dahil olmaları, daha yüksek büyüme ve üretkenlik artışı gibi birçok iktisadi fayda sağlayabilir. Bu nedenle, göçmenlere yönelik etkili bir entegrasyon müdahalesi oluşturmak giderek daha fazla önem kazanmaktadır.

Bugüne kadar göçmenlikle ilgili literatürde öne çıkan çalışmalarda, davranışsal parametrelere yoğunlaşmayan makro ve mikro veriler kullanılmaktadır (Chiswick, 1978; Dronkers, 2010). Göçmenlerin ekonomik entegrasyonu olgusunu davranışsal iktisat çerçevesinde ele alan çalışmalar ise nispeten yenidir (Shohfi ve White, 2022).

Diğer taraftan davranışsal iktisat alanında yapılan bazı çalışmalar (Johansson-Stenman vd., 2002; Alpizar vd., 2005) “Statü Kaygısı” (Positional Concerns-Positionality) olarak adlandırılan olgunun, bireylerin iktisadi davranışlarını etkilediğini göstermiştir. Bu olguya göre bireylerin gelir elde etme amacıyla yaptıkları faaliyetlerde sadece mutlak anlamda yüksek gelir elde etmeyi değil aynı zamanda içinde yaşadıkları toplumda nispi olarak da yüksek gelir etmeyi gözettikleri ve hatta nispi olarak daha iyi gelir elde etmek amacıyla mutlak gelirlerinde belli ölçüde fedakârlık yapmayı göze aldıkları gözlemlenmiştir.

Bu projenin çerçevesi, statü kaygısının GKS Suriyeli göçmenlerin ekonomik entegrasyon süreci üzerindeki etkilerini inceleyen yenilikçi bir yaklaşım sunmaktadır. Projenin amacı, Türkiye'deki GKS Suriyeli göçmenlerin ekonomik entegrasyon süreçlerinin, statü kaygıları düzeylerine göre nasıl farklılık gösterdiğini anlamaktır. Ulusal ve uluslararası literatürde daha önce ele alınmamış olan bu konu, ekonomik entegrasyon sürecinin statü kaygısı düzeylerine göre nasıl değişkenlik gösterdiğini anlamayı amaçlamaktadır. Proje, statü kaygısı düzeyleri düşük ve yüksek olarak belirlenen iki farklı GKS Suriyeli göçmen grubuna araştırmacılar tarafından tasarlanan bir ekonomik entegrasyon eğitim oturumunun (education session) verilmesini, bu eğitimin etkinliğini göçmen entegrasyon indeksi skorları üzerinden değerlendirmeyi ve ayrıca ilgili eğitimin iki farklı grubunun entegrasyon süreçlerine etkisini karşılaştırmalı olarak anlamayı hedeflemektedir​. Bu programın, GKS Suriyeli göçmenlerin iş piyasasına girişlerini kolaylaştıracak bilgi ve becerileri kazanmalarına yardımcı olması, gelir seviyelerini artırarak yaşam standartlarını iyileştirmesi, sosyal uyumu desteklemesi ve toplumsal barış ile uyumu teşvik etmesi beklenmektedir. Proje, Türkiye’deki GKS Suriyeli göçmenlerin entegrasyonunu desteklemek için sürdürülebilir çözümlere yönelik acil bir ihtiyacı ele almaktadır. Bu çalışmanın sonuçları, sadece çalışma içerisinde değil, politika yapıcıları ve uygulayıcı kamu kurumları için de pratik ve kullanılabilir yönler sunacaktır​.

 

Eğer bu çalışma sonucunda ekonomik entegrasyon eğitiminin GKS Suriyeli göçmenlerin ekonomik entegrasyon süreçlerine olumlu etkileri olduğu tespit edilirse, bu tür oturumların geniş çapta uygulanması önerilecektir.