Mol Tokay S. (Yürütücü), Özden Ö., Tosun Ş. Y.
TÜBİTAK Projesi, 4008 - Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Kapsayıcı Toplum Uygulamaları Destekleme Programı, 2025 - 2026
Amaç:
İşitme engelli çocukların denizlerin
korunması, sürdürülebilirlik ve bilinçli su ürünleri tüketimi konularında
farkındalık kazandırılması hedeflenmektedir. Çevresel konular genellikle sesli
anlatımlar ve yazılı metinlerle aktarılmaktadır. İşitme engelli çocukların
okuma-yazması genellikle yaşıtlarından düşük olduğundan bu konular işitme
engelliler için yeterince anlaşılır ve erişilebilir olmamakta, olumlu davranış
değişikliği geliştirme fırsatlarını sınırlamaktadır. Proje, TÜBİTAK 4008’in toplumsal farkındalık, çevresel
sürdürülebilirlik, kapsayıcılık ve dezavantajlı gruplara eğitim fırsatları
sunma hedefleriyle uyumlu olarak işitme engelli öğrenciler için özel eğitim
materyalleri ve oyunlaştırma yöntemleri geliştirip eğitimde eşitlik sağlamayı
ve çevre bilincini artırmayı amaçlamaktadır. Bu sayede öğrencilerin özgüven
kazanmaları, toplumsal rollerini güçlendirmeleri ve bireysel-toplumsal gelişime
katkıda bulunulması hedeflenmektedir. Sürdürülebilir Kalkınma Hedefi (SKH) 14 denizleri
ve deniz kaynaklarını korumak ve sürdürülebilir şekilde kullanmak hedefiyle de
uyumludur. Proje kapsamında denizlerin ve deniz
canlılarının korunması, çevresel sorumlulukların benimsenmesi ve bilinçli su
ürünleri tüketimi konularında uzun vadeli davranış değişikliklerinin sağlanması
amaçlanmaktadır.
Kapsam ve Hedef
Kitle: Mehmet Sait Aydoslu İşitme
Engelliler Ortaokulu'ndaki 15 işitme engelli ilköğretim öğrencisiyle
çalışılacaktır. Hedef kitlenin özel ihtiyaçlarına yönelik görsel-dokunsal
içerikler ve aktivitelerle işitme engellilerin çevre bilincini ve katılımını
artıracak erişilebilir öğrenme ortamı sunulacaktır. Bu kapsayıcı yaklaşım,
öğrencilerin çevresel konulara duyarlılığını artırırken topluma aktif
katılımlarını desteklemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem ve Beklenen Sonuç: Proje, yenilikçi ve erişilebilir yöntemlerle çevre bilinci eğitimini kolaylaştırmayı amaçlamaktadır. Geliştirilecek olan görsel ve dokunsal odaklı eğitim materyalleri, oyunlaştırmalar ve katılımcı etkinlikleriyle desteklenecektir. Kıyı temizliği, Su Bilimleri Fakültesi ile dev akvaryum ziyareti, model akvaryum, resim, üç boyutlu denizanası ve seramik çalışmaları, atık ayrıştırma oyunu, balık tüketimi canlandırması, yeşil rehber gibi etkinlikler düzenlenecektir. Etkinliklerin başarısı, görseller ve simgelerle yapılan ön-son testlerle değerlendirilecek, çevresel farkındalık ve davranışlardaki değişiklikler belgelenecektir. Projenin sonunda, işitme engellilerin çevresel konulara duyarlılığı artacak, sürdürülebilirlik ve denizlerin korunmasına yönelik toplumsal farkındalık güçlenecektir. Projede üretilen materyaller ve etkinlik sonuçları İstanbul Üniversitesi Rektörlüğü’nde sergilenip sosyal medyada duyurularak yaygın etki sağlanacaktır.