Children's Atlas of the Turkish World


Kapan K. (Yürütücü)

Diğer Ülkelerdeki Kamu Kurumları Tarafından Desteklenmiş Proje, 2023 - 2024

  • Proje Türü: Diğer Ülkelerdeki Kamu Kurumları Tarafından Desteklenmiş Proje
  • Başlama Tarihi: Aralık 2023
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2024

Proje Özeti

Winarski, ‘bir resim binlerce kelimeye eşdeğerdir’ der. Görsel unsurların yazılı materyallere göre daha evrensel olduğu günümüz dünyasında eğitim materyallerinin de her geçen gün daha görsele dönüşmek zorunda kaldığı bilinen bir gerçektir. Bilgi ve teknoloji çağında, bilgi toplama, toplanan bilgiyi hızlı ve etkili bir biçimde işleme ve değerlendirme ihtiyacı her geçen gün artmaktadır. Bu hızlı ve yoğun bilgi işleme sürecinde görsel materyal kullanmak yani, ‘görselleştirmek’ günlük yaşantımız için olduğu kadar bilim ve eğitim hayatı için de giderek daha fazla önem kazanmaktadır. Bu konu ile ilgili yapılan bilimsel araştırmalarda görsel materyallerin yazıya oranla daha geniş bir kitle tarafından daha kolay anlaşıldığı ve sözel düşüncelerin kavrama düzeyini artırdığı tespit edilmiştir. Özellikle eğitim ve öğretim faaliyetleri açısından öğrencilerin görsel olarak çok daha iyi öğrendiği öğrencilerin dinlediklerinin % 10’unu, gördüklerinin ise % 80’inden fazlasını akıllarında kaldıkları tespit edilmiştir.

Coğrafi görselleştirmeyi kısaca, somut görsel sunumlar kullanarak, mekânsal konu ve problemleri görsel hale getirip insanların coğrafi olguları daha kolay anlaşılabilir hale getirilmesi şeklinde tarif edilmektedir. Coğrafi mekânın görsel sunumları olarak haritalar, coğrafi araştırmada, henüz coğrafyanın modern bir bilim dalı olarak doğmasından çok öncesinden beri önemli bir köşe taşı görevi görmektedir. Coğrafi görselleştirme denildiğinde ilk akla gelen unsurlar atlaslar, haritalar, taslaklar, krokiler, fotoğraflar, resimler, hava ve uydu görüntüleri, model küreler ve zihin haritalarıdır. Konuya biraz geniş anlamıyla yaklaşıldığında aynı zamanda bir resim, imge, ikon, illüstrasyon, grafik-tasarım ve nihayet hepsini kapsayan bir görsel materyal niteliğinde olan haritalar, bu özellikleri nedeniyle sanatsal içeriği de bulunan bilgi ve iletişim aracıdırlar.

“Millete hizmet etmek istiyorsan elinden gelen işle başla” sözü Türk Dünyası’nın önde gelen eğitimci ve gazetecisi İsmail Bey Gaspıralı’ya aittir. Bizde bu düsturla coğrafyacı bilim insanları olarak Türk Dünyasına hizmet etmesi maksadıyla elimizden gelebilecek “Türk Dünyası Çocuk Atlası” projesini yaparak dilde, fikirde ve işte birlik sonrasında Coğrafya’da da bir olduğumuzu ortaya koyma gayesi içerisindeyiz.