Ağcan M. A. (Yürütücü), YAŞAR N.
TÜBİTAK Projesi, 2023 - 2024
Bu araştırma projesinin amacı, siyaset teorisi eğitiminin öğrencilerde kamusal bilinç ve kamusal perspektif oluşumuna katkısını
incelemektir. Araştırma siyaset teorisinin, bir siyasal toplumda vatandaşların kamusallık ve kamusal akıl yetisi için hayati önem
taşıdığını ileri sürmektedir. Proje, lisansüstü siyaset teorisi eğitimini bu çerçevede incelemeye konu etmektedir. Araştırma
projemizde siyaset teorisi ile kamusal akıl ilişkisi yarı-yapılandırılmış mülakatlar, katılımcı gözlem ve metin analizinden oluşan bir
nitel araştırma tasarımı aracılığıyla soruşturulacaktır. Bu araştırma tasarımında İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Siyaset Bilimi
ve Uluslararası İlişkiler bölümü yüksek lisans programında verilen Çağdaş Siyaset Teorisi dersi vaka olarak seçilmiştir. İlgili
literatürde siyaset teorisinin vatandaşlık ve demokrasiyle ilişkisi siyasal eğitim başlığı altında ele alınmışsa da kamusal aklın
geliştirilmesindeki yeri derinlikli bir incelemeye konu edilmemiştir. Ayrıca lisansüstü siyaset teorisi eğitiminin bu açıdan katkısı ve
bu katkının nitel araştırma yöntemleri aracılığıyla ele alınması da eksiktir. Dolayısıyla bu projenin en önemli katkısı, literatürde
çeşitli vesilelerle ele alınan siyaset teorisi, kamusallık ve vatandaşlık etiği ilişki ağlarını yarı-yapılandırılmış mülakat, katılımcı
gözlem ve metin analizini içeren nitel bir araştırmaya konu etmektir. Nihayetinde proje, siyasal teori donanımının, siyasal sorun ve
meselelerin kamusal niteliğini anlama ve bu anlamaya dayanan siyasal bir tavır geliştirmede nasıl, ne ölçüde ve niçin rol
oynadığını ortaya koyacaktır.