''Türk Öğrencilerin İspanyolca Öğreniminde Şarkılarla Tekrarın Olumlu Bilişsel Etkileri: Subjuntivo Kipi Öğretimi Örneği'


Yener Gökşenli E. (Yürütücü), Horta Sanz M. J., İlgürel M., Taşdemir Y.

TÜBİTAK Projesi, 1002 - Hızlı Destek Programı, 2025 - 2026

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Destek Programı: 1002 - Hızlı Destek Programı
  • Başlama Tarihi: Kasım 2025
  • Bitiş Tarihi: Kasım 2026

Proje Özeti

İspanyolca son yıllarda Türk eğitim sisteminde sıkça tercih edilen ikinci yabancı dil konumuna yükselmiş olup, günümüzde Türkiye ile İspanyolca konuşulan ülkeler arasında kurulan ekonomik ve siyasi bağların güçlenmesinde önemli bir rol oynamaktadır. İspanyol dilinin 21 ülkede ana dil konumunda olması ve dünya üzerinde 422 milyon insan tarafından konuşulması ise İspanyolca bilmenin Türk öğrencilerin kariyerlerindeki önemini daha da artırmıştır.  Ancak ana dili Türkçe olan öğrenciler İspanyolcanın öğreniminde ileri aşamaya geçseler bile bazı dilbilgisi konularında tekrar eden hatalar yapmaktadır. Bu dilbilgisi hatalarından en önemlileri arasında subjuntivo kipinin kullanımı yer alır. Farklı zamanları ve kullanım alanları bulunan bu kipin öğreniminin kolaylaştırılmasını ve hata payının azaltılmasını sağlayacak bir öğretim metodolojisinin geliştirilmesi İspanyolca öğretiminde önemli bir adım olacaktır. Projenin amacı, İspanyolca öğrenen ve ana dili Türkçe olan öğrencilerin öğrenme zorluğu çektiği subjuntivo kipi kullanımlarındaki dil bilgisi yanlışlarının giderilmesi yönünde güncel eğitim süreçlerine uygun bir öğretim metodolojisi geliştirmektir. Bu hedef doğrultusunda son yıllarda eğitimin farklı alanlarında deneysel metotlar yoluyla etkinliği kanıtlanan müzik ve şarkıların bilişsel etkisinden yararlanılacaktır. Deneysel desen kullanılacak olan projede ilgili subjuntivo kipi konusunu içeren İspanyolca popüler şarkılar deney grubu tarafından tekrarlanarak dinlenecek ve yine deney grubuyla bu şarkılarla ilgili bir takım bilişsel egzersizler yapılacaktır. 

Bu uygulamada araştırmanın örneklemini İstanbul Üniversitesi İspanyol Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalında öğrenim gören 1. sınıf öğrencileri oluşturacaktır. Sınıfta yer alan tüm öğrencilere uygulanacak başlangıç anketiyle seçim ölçütlerini sağlayan öğrenciler arasından deney ve kontrol grupları belirlenecektir. Deney grubuyla belirli aralıklarla yapılacak olan dört ayrı uygulama sonrasında deney ve kontrol grupları aynı ölçme işlemine tabi tutulacaktır. Konunun düz anlatımının ardından şarkılarla tekrar uygulamaları yapılan deney grubu ile ilgili konuyu sadece düz anlatım yoluyla öğrenen kontrol grubuna uygulanacak son test ile iki grubun öğrenme seviyeleri karşılaştırılacaktır. Deney grubunun zihninde ilgili subjuntivo kalıplarının tekrar eden bir ses olarak yinelenmesi beklenmekte ve bunun öğrenmeye olumlu katkı sağlaması öngörülmektedir. Yapılacak son testler aracılığıyla bilişsel alanının önde gelen kuramları olan “Başımda Sıkışan Şarkı” ve “Kafadaki Ses” kuramlarının deney grubu öğrencileri üzerindeki gerçekleşme oranları ölçülecektir.  Uygulanacak olan ön test ve son testlerle ise iki grup arasında istatistiki karşılaştırmalar yapılacak olup öğrencilerin gelişimi ölçülecektir. Deney grubuna uygulanacak olan bitirme anketi ise bu uygulamanın öğrenciye katkısını yansıtacaktır. 

Proje kapsamında üzerinde çalışılması planlanan subjuntivo kipi yapıları “Ojalá” (Keşke/ İnşallah) ifadesi, “gustar” (hoşuna gitmek, sevmek) fiili ile subjuntivo kipi kullanımı, özne ve nesne farklılığında subjuntivo kipi kullanımı ve gerçekleşmesi olanaksız görünen ifadelerde subjuntivo kipi kullanımı şeklindedir. Uygulamalarda yararlanılacak olan şarkı seçkisinin şarkı sözlerinin sıkça tekrar edildiği ve müzikal yapıları ile gençlerin ilgisini çeken şarkılardan oluşmasına dikkat edilmiştir. Bu projeyle amaçlanan subjuntivo kipi öğreniminde müzikli tekrarların desteğiyle öğrenmenin kalıcı izli hale getirilmesidir. Böylelikle Türk öğrencilerin ticaret ve diplomasi dili olan İspanyolcayı yazılı ve sözlü olarak en doğru biçimde kullanmalarının sağlanması hedeflenmektedir.