İstanbul Üniversitesi ilahiyat Fakültesi, sa.17, ss.197-222, 2008 (Hakemli Dergi)
Kuran ilahi hikmetin bir gereği olarak, peyderpey nazil olmuştur. Birçok âyette bu nüzûl tarzı anlatılmış ve sebepleri açıkça belirtilmiştir. Bunlar genel olarak, vahye muhatap olanlar, Kur’ân ve Hz. Peygamber merkezli sebeplerdir. Bunlar arasında Hz. Peygamber’in beşeri kimliğinden kaynaklanan, okuma yazma bilmeme nedeni tartışmaya açık olanıdır. Zira ümmilik bizatihi üzerinde ittifak edilmemiş bir konu iken burada vahyin nüzûl keyfiyeti için ilahi bir hikmet olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, Kur’ân vahyinin nüzûl şeklinin oluşumunda, Hz. Peygamber’in okuma yazma bilmemesinin etkisi konusu, Furkân Sûresi 32. âyetin yorumları ışığında ele alınmaktadır. Konu tefsir kaynaklarında dile getirilen yorumlar çerçevesinde tartışmaya açılmaktadır.
How the Quranic revelation was sent down to the Prophet Muhammad, and was there any peculiarity of the Quranic revelation related to the idea of the illiteracy of Muhammad? In investigating this question, I ask whether the Prophet’s skill in literacy would have affected the manner of revelation. In other words, is the idea of “the illiterate Prophet received the revelation disjointed and in oral; not in one piece or in written form as previous literate prophets did” a correct interpretation of the 32nd verse of the Sûrah al-Furqân? This article will investigate the issue within the frame of the Exegeses of the Qur’an (tafsîr) as well as works on the Methodology of Quranic Exegesis (usûl al-tafsîr).