8. Uluslararası İletişim Günleri, İstanbul, Türkiye, 26 - 28 Mayıs 2021, ss.38
Sinema salonları; kamusal alanda yer alma, sosyalleşme ve eğlenme gibi
birtakım pratikler üzerinden bir değer temsil etse de, günümüzde bireyselleşen
ve sosyal medya ile entegre hale gelen salon dışı izleme pratikleri ön plana
çıkmaktadır. Özellikle bağımsız sinema salonlarının sinema endüstrisi
içerisinde yaşadığı ekonomik sıkıntılar, 2020 yılının Mart ayından itibaren
Türkiye’yi etkisi altına alan COVID-19 pandemisi ile derinleşmiştir. Pandemi
süreci ile birlikte gösterimler ve etkinlikler dijital platformlara kaymakta ve
bu durum sinema salonlarının geleceğini tartışmalı hale getirmektedir. Diğer
taraftan çevrimiçi etkinlikler ve uygulamalar aracılığıyla; sinema salonlarının
hem mekan kimliklerini ve izleyicide yarattıkları aidiyet duygusunu koruma hem
de ekonomik bir değer elde etme ihtimali doğmaktadır. İstanbul’da yer alan bağımsız bir sinema salonu olan Beyoğlu Sineması, sinemaların kapalı
olduğu dönemde başlattığı 1989 Sinema
Kulübü projesiyle etkinliklerini ve projelerini salon dışına taşımıştır.
Belirli bir üyelik ücreti karşılığında sinemaseverlerin haftalık bültene üye
olduğu, çevrimiçi söyleşi, seminer ve tartışmalara katılabildiği bu kulüp
ortamı, film izlemenin ötesinde bir sinema deneyiminin ve izleyici-mekan
etkileşiminin dijital ortama taşınmasıyla farklı bir ilişki yapısına kapı
aralamaktadır. Bu çalışmada; bir film izleme mekanı olarak Beyoğlu Sineması’nın dijital platformlardaki etkinlikleri içerik ve
biçim yönünden nitel analize tabi tutulacak, 1989 Sinema Kulübü özelinde yapılan çalışmalar ise derinlemesine
görüşmeler ile sinemasal mekan, kimlik ve aidiyet başlıkları altında anlamlandırılmaya
çalışılacaktır. Çalışmanın 1989 Sinema
Kulübü ile sınırlandırılmasında Türkiye’deki tek örnek olması önemli rol
oynamıştır. Elde edilecek bulgular doğrultusunda 1989 Sinema Kulübü’nün çalışmalarının, sinema adına demokratik bir
tartışma alanı ve alternatif mekanlar yaratma potansiyeli ile diğer sinemalar
için örnek teşkil edip edemeyeceği tartışılacaktır.
Anahtar
Kelimeler: Dijitalleşme, sinema
deneyimi, dijital mekan, COVID-19 pandemisi, Beyoğlu Sineması, 1989 Sinema
Kulübü.