19. Geleneksel Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı 29 Nisan 2021, Kocaeli, Türkiye, 29 Nisan 2021, cilt.1, sa.1, ss.22-36
Geçmişten günümüze büyük gelişim gösteren turizm faaliyetleri, zaman içerisinde insan ihtiyaçlarına
yönelik olarak değişim göstermiştir. Bu kapsamda alternatif turizm türleri olarak da adlandırılan birçok
yeni turizm türü ortaya çıkmıştır. Hüzün turizmi de bu turizm türlerinden biridir. Turistler trajik
olayların veya tarihi öneme sahip ölümlerin meydana geldiği ve hayatlarımızı etkilemeye devam eden
yerlere ziyaretler yaparak hüzün turizmi faaliyetlerine katılmaktadırlar. Bu kapsamda yapılan bu
çalışmada amaç, Anıtkabir’in bir hüzün turizmi destinasyonu olarak incelenmesidir. Araştırmanın diğer
bir amacı Anıtkabir’in yerli ziyaretçilere, hüzün turizmi noktasında neleri çağrıştırdığını belirlemeye
çalışmaktır. Çalışmada Anıtkabir’i ziyaret eden yerli turistlerle yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile
görüşmeler yapılarak Anıtkabir’in hüzün turizmi açısından değerlendirilmesi yapılmıştır. 10 gönüllü
katılımcıya alanında uzman akademisyenlerin görüşleri alınarak oluşturulmuş görüşme soruları
sorulmuştur. Çalışmada analiz yöntemlerinden içerik analizi ve betimsel analizden yararlanılmıştır.
Yapılan görüşmeler sonrasında, Anıtkabir’in hüzün turizmi destinasyonu olarak önemli bir destinasyon
olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların Anıtkabir ziyaretleri sırasındaki hislerini tarif ederken ‘’hüzün,
duygusal, matem, keder’’ gibi kelimeleri sıkça kullandığı görülmektedir.
Tourism activities, which have developed greatly from the past to the present, have changed over time
in accordance with human needs. In this context, many new types of tourism, also called alternative
tourism types, have emerged. Dark tourism is one of these types of tourism. Tourists participate in dark
tourism activities by visiting places where tragic events or deaths of historical significance have
occurred and that continue to affect our lives. In this study, the purpose of this study is to examine
Anıtkabir as a dark tourism destination. Another purpose of the research is to try to determine what the
Anıtkabir reminds local visitors at the point of dark tourism. In the study, the evaluation of Anıtkabir in
terms of dark tourism is made by conducting interviews with local tourists visiting Anıtkabir with semistructured interview technique. Interview questions were asked to 10 volunteer participants, which were
formed by taking the opinions of academicians who are experts in their fields. Content analysis and
descriptive analysis were used in the study. After the interviews, it has been determined that Anıtkabir
is an important destination as a dark tourism destination. It is seen that the participants frequently use
24
words such as "sadness, emotional, mourning grief" while describing their feelings during their visit to
Anıtkabir