İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, vol.12, no.1, pp.226-243, 2021 (Peer-Reviewed Journal)
Contracts of the administration, which are classified as administrative contracts and private law
contracts of the administration, inspired by the principles and rules of private law. However,
based on the distinction of public law-private law; a legal regime of contracts of the
administration, differing from the regime of contracts concluded by private persons, has
emerged. Because of the administrative law and financial law principles and rules, the regime
of the contracts of the administration is autonomous. Contracting procedure of the
administration is both a basis and a result of this autonomy. Contracting procedure of the
administration also constitutes the common point of the administration's administrative and
private law contracts. On the other hand, this procedure is the reason why the contracts of the
administration differ from private law contracts. There is an intersection in terms of public
service, public interest and public finance in all contracts of the administration. This
intersection gives administrative nature to the process until the contract is concluded in all
contracts of the administration. In addition, the administrative nature resulting from this
intersection is the existence of a single contract concluding procedure in the contracts of the
administration. In this context, public procurement principles such as openness, competition,
competence and the most appropriate price constitute the principles and essences that apply to
contracting procedure of the administration.
İdarî sözleşmeler ve idarenin özel hukuk sözleşmeleri olarak tasnif edilen idarenin
sözleşmeleri, özel hukuk ilke ve kurallarından esinlenerek ortaya çıkmıştır. Ancak kamu
hukuku-özel hukuk ayrımına dayalı olarak özel hukuk kişilerinin akdettiği sözleşme rejiminden
farklı bir idarenin sözleşmeleri rejimi bulunmaktadır. Zira idare hukuku ve malî hukuk ilke ve
kuralları sebebiyle, idarenin sözleşmelerinin rejimi özerk niteliklidir. Bu özerkliğin hem bir
dayanağı hem de bir sonucu ise idarenin sözleşme akdetme usulüdür. İdarenin sözleşme
akdetme usulü, idarenin idarî nitelikli ve özel hukuk sözleşmelerinin ortak noktasını
oluşturmaktadır. Diğer yandan bu usul, idarenin sözleşmelerinin özel hukuk sözleşmelerinden
farklılığının sebebidir. İdarenin tüm sözleşmelerinde kamu hizmeti, kamu yararı ve kamu
maliyesi boyutlarında bir kesişim olduğu tespit edilmiştir. Bu kesişim, idarenin tüm
sözleşmelerinde, sözleşme akdedilene kadar olan sürece idarî nitelik kazandırmaktadır. Ayrıca
bu kesişimden doğan idarî nitelik de idarenin sözleşmelerindeki tek bir sözleşme akdetme
usulünün varlık gerekçesidir. Bu bağlamda açıklık, rekabet, yeterlik ve en uygun bedel gibi
kamu ihale ilkeleri, idarenin sözleşme akdetme usulünde asgarî olarak geçerli olan ilke ve
esasları oluşturmaktadır.