Yakın Doğu Üniversitesi İslam Tetkikleri Merkezi Dergisi, cilt.8, sa.1, ss.4-16, 2022 (Hakemli Dergi)
Hz.
Muhammed (s.a.v.), Allah’ın insanlara gönderdiği son peygamberdir. Kur’ân-ı
Kerîm onun vasıtası ile insanlığa gönderilmiş son ilahî mesajdır. Pek çok
evrensel ilkeyi ihtiva eden Kur’an’ın kimi âyetlerinde Hz. Peygamber’in
müşrikler ve inkârcılarla yaptığı mücadeleden bahsedilmesinin yanı sıra peygamberler
arasındaki seçkin konumuna da işaret edilmektedir. İnananlar için “üsve-i
hasene” olduğu ifade edildiği gibi onunla ilgili birtakım niteliklerden de bahsedilir.
Bu nedenle bazı âyetlerde onun kişisel özellikleri dile getirilir. Allah Teâlâ,
çeşitli âyetlerde Hz. Peygamber’e hitapta bulunur, onun bazı vasıflarına dikkat
çeker. Hâtemü’n-nebiyyîn olan Hz. Muhammed
(s.a.v.), ülü’l-azm peygamberlerin de sonuncusudur. Kur’an’da “Muhammed” ve
“Ahmed” isimleri açıkça zikredilir. Allah Teâlâ, Hz. Âdem’den beri her
topluma bir peygamber göndermiştir. Hz. Peygamber, bütün peygamberleri tasdik
eden ilâhî bir mühür mesabesindedir. Bu nedenle ondan sonra herhangi bir resûl
ve nebî gelmeyecektir. Risâlet bakımından Hz. Muhammed’i diğer peygamberlerden
ayıran en önemli husus, nübüvvetinin kıyamete kadar gelecek bütün insanlar için
geçerli olmasıdır. Hz. Peygamber Kur’an’da, bütün insanlık için örnek ve ideal
bir insan ve üsve-i hasene/en güzel örnek olarak nitelenir. Âlemlere
rahmet bir peygamber olduğu ifade edilir. Mü’minlere karşı çok şefkatli ve
merhametli oluşundan bahsedilir. Toplumuna karşı tavırlarında alçak gönüllü ve
yumuşak kalpli olmasına dikkat çekilir. Ayrıca peygamberler de dahil hiçbir
beşerin tecrübe etmediği İsrâ olayını yaşadığı haber verilir. Yirmi üç yıllık risaleti boyunca insanları
Hakka çağıran Hz. Peygamber’in İslâm’ı tebliğ ederken hiçbir zaman zorlayıcı,
zorba ve katı kalpli olmadığı da Kur’an’da özellikle vurgulanmıştır. O, daima
yumuşak davranışlı ve öğüt verici bir üslupla insanlara Hakkı anlatmış; onları
şirk, küfür ve nifaktan temizlemiş, kitabı, hikmeti ve bilmediklerini
öğretmiştir. Müslümanlar mucizevî bir kelam olan Kur’an’ın anlam dünyasına
girebilmek için tarihi süreçte tefsir, te’vil ve işaret şeklinde üç anlama
metodu geliştirmişlerdir. Bu metodlar arasında tefsir ve te’vil lafzın zâhir ve
literal yönünü esas alırken işârî tefsir bu ikisinden de istifade etmekle
birlikte daha çok bâtınî manalar üzerine yoğunlaşmıştır. Bu metodun merkezinde
kişinin nefsini tezkiye ve kalbini tasfiye ederek keşf ve ilham gibi bir takım
idrak araçlarının ortaya çıkarılması yer alır. Bu açıdan sûfîlerin geliştirdiği
bu yorum metodu, tefsir ve te’vilden ayrışmaktadır. Sûfîlerin naslarla ilgili
yorumlarını ihtiva eden eserler, metodolojilerindeki farklılıktan dolayı tefsir
ve te’vilden ayrı bir tür olarak işârî tefsir başlığı altında incelenmiştir. Hz.
Peygamber ile ilgili âyetler tefsir
literatürü içinde rivâyet ve dirâyet metodu çerçevesinde yorumlanmıştır. Sûfî
müfessirler de ilgili âyetler hakkında metodolojilerine uygun yorumlarda
bulunmuşlardır. Bu makalede işârî tefsirlerde Hz. Muhammed (s.a.v.) ile ilgili
âyetlere dair yapılan yorumların tespit ve değerlendirilmesi yapılacaktır.
Konuya dair şu ana kadar yapılmış müstakil bir çalışma olmadığından, araştırmada
ortaya çıkacak sonuçlar Kur’an çerçevesinde oluşan yorumlara ciddi bir katkı
sağlayacaktır.
Muhammad (pbuh)
is the last prophet sent by Allah to mankind. Qur'an is the last divine message
sent through him. In some verses of the Qur'an, which contains many universal
principles, the Prophet's struggle with polytheists and deniers is mentioned,
as well as his distinguished position among the prophets. It is stated that it
is "best example” (‘usva al-hasene) for believers, and some qualities
related to him are also mentioned. For this reason, his personal
characteristics are expressed in some verses. Allah addresses the Prophet in
various verses of the Qur'an and draws attention to some of his qualities. In
some verses, it is seen that certain features of him are emphasized. Muhammad,
who is the last of the prophets (Hatam en-nebiyyin), is also the last of the prophets of ulu’l’azm (magic prophets). The names of “Muhammad” and “Ahmed” are clearly mentioned in the
Qur'an. Allah has sent a prophet to every society since Adam. Hz. Muhammad is
like a divine seal confirming all prophets. Therefore, there will be no
messenger or prophet after him. The most important thing that distinguishes
Muhammad from other prophets in terms of prophecy is that his prophethood is
valid for all people who will come until the Day of Judgment. He is presented
in the Qur'an as an exemplary and ideal person for all humanity. he is
described as “usva al-hasene/the best example”. It is stated that he was a
prophet of mercy to the worlds, and it is mentioned that he was very
compassionate and merciful towards believers. It is noted that he is humble and
soft-hearted in his attitudes towards his society. It is also reported that he experienced the event of Isra, which no
human being, including the prophets, had ever experienced. It has been
especially emphasized that Hz. Muhammad who called people to the Truth (Haqiqah) throughout his
twenty-three-year prophethood, was never coercive, tyrannical and hard-hearted
when conveying Islam. He always explained the truth to people in a gentle and
advising style; He cleansed them of polytheism, unbelief and hypocrisy, and
taught them the book, wisdom and what they did not know. In order to enter the
world of meaning of the Qur'an, which is a miraculous word, Muslims have
developed three methods of understanding in the historical process: tafsir,
interpretation (ta’wil)
and sign (isharah). Among
these methods, while tafsir and ta'wil are based on the literal and literal
aspects of the word, ishari tafsir makes use of both, but mostly concentrates
on esoteric meanings. At the center of this method is the discovery of some
tools of understanding such as discovery and inspiration by purifying one's
self and purifying his heart. In this
respect, this method of interpretation developed by the Sufis differs from
tafsir and ta'wil. The verses describing Hz. Muhammad have been interpreted within
the framework of the method of narration and insight in the literature of
tafsir. The works that contain the interpretations of the Sufis about the texts
have been examined under the title of ishari tafsir as a separate genre from
tafsir and ta'wil due to the difference in their methodologies. Sufi
commentators also commented on the relevant verses in accordance with their
methodology. In this article, the interpretations of the verses about Muhammad
in the ishari tafsir will be determined and evaluated. Since there is no study on the subject so far, the
results of the research will make a serious contribution to the interpretations
formed within the framework of the Qur'an.