İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimlerde Akademik Araştırmalar, Selim Yenen,Hakan Sarıkale, Editör, Ekin Yayınevi, Ankara, ss.47-70, 2022
Birleşmiş Milletler nezdinde başlatılan ve 2030 yılına kadar imzacı devletlere yükümlülükler veren Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri arasında “nitelikli eğitim” ve “eşitsizliklerin azaltılması” amaçları yer almaktadır. İlk başlıkta kapsayıcı ve hakkaniyete dayanan nitelikli eğitime ve herkes için yaşam boyu öğrenim fırsatlarının teşvikine odaklanan program, alt hedefleriyle de bu yolda imzacı devletlere yol göstermektedir. Bu minvalde yedinci alt başlık sürdürülebilir kalkınma ve sürdürülebilir yaşam tarzları için eğitimin geliştirilmesi ve kültürel çeşitliliğin ve kültürün sürdürülebilir kalkınmaya katkısının takdiri yoluyla tüm öğrenciler tarafından sürdürülebilir kalkınmanın ilerletilmesi için gereken bilgi ve beceri kazanımın sağlanması şeklindedir. Ülkeler içinde ve arasında eşitsizlikleri azaltmayı hedefleyen ikinci başlık, hiçbir demografik, kültürel ya da ekonomik statüye bakılmaksızın herkesin güçlendirilmesi ve sosyal, ekonomik ve siyasi olarak kapsanmasının desteklenmesi üzerine inşa edilmiştir. Bu bağlamda kırsal kalkınma ve yetişkin eğitimleri arasında kurulan ilişki çerçevesinde Köy Okulları Değişim Ağı Derneği (KODA) tarafından 2021’den itibaren Kırsalda Aile Çalışmaları Programı başlıklı bir eğitim projesi gerçekleştirilmekte ve halen de sürdürülmektedir. Kırsalda Aile Çalışmaları Programı Kovid-19 pandemisi nedeniyle telekonferans yoluyla başlamıştır. Söz konusu telekonferans eğitimleri için Şubat- Temmuz 2021 döneminde projenin Faz 1 süreci gerçekleştirilmiş; ardından o süreçte elde edilen bilgi birikimine göre Ağustos-Kasım 2021 döneminde Faz 2 süreci sürdürülmüştür. Pandeminin etkisinin görece azaldığı 2021 sonbaharında programın yüz yüze eğitimler yoluyla devam etmesine karar verilmiş ve Bursa’nın Orhaneli ilçesindeki Göynükbelen ve Gümüşpınar köylerinde Faz 3 çalışmaları yürütülmüştür. Bu süreçte anne ve babalara yönelik 3 farklı modül altında 5 oturum şeklinde gerçekleştirilen eğitimler (1) Aile İçi İletişim, (2) Okul-Aile İlişkileri ve (3) Çocuk Gelişimi konu başlıklarını kapsamaktadır. Bu araştırmanın amacı Kırsalda Aile Çalışmaları Programı’nın Faz 3 sürecini mercek altına alarak kırsalda yetişkin eğitimlerinin kırsal kalkınmaya ve aile bireylerine olan etkilerini değerlendirmek ve söz konusu programı iki kalkınma hedefiyle ilişkilendirmeye çalışmaktır. Araştırma nitel bir çalışma olarak tasarlanmış ve durum çalışması deseni kullanılmıştır. Bu anlamda odak grup görüşmesi, günce ve gözlem şeklinde üç farklı nitel veri toplama aracı çalışmaya dâhil edilmiştir. Faz 3 eğitimlerine katılan ebeveynlerle yapılan yarı yapılandırılmış odak grup görüşmeleri, eğitmenler tarafından tutulan yarı yapılandırılmış günceler ve eğitimlere katılan gözlemciler tarafından doldurulan yarı yapılandırılmış gözlem formlarından elde edilen veriler MAXQDA Nitel Veri Analiz Programında kodlanarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler çerçevesinde elde edilen bulgular çalışmanın ana hattını oluşturmaktadır ve sonuçların literatüre katkı sağlaması amaçlanmaktadır.