KADEM MUSİKİ VE EDEBİYAT DERGİSİ, sa.36, ss.18-20, 2022 (Hakemsiz Dergi)
Kapadokya
bölgesinde Bizans dönemi anıtları üzerine yerli ve yabancı Sanat Tarihçileri
tarafından bugüne kadar birçok çalışma yapılmıştır. İlk olarak 20. yüzyıl başında
Fransız Cizvit bilim insanı Guillaume Jerphanion ile başlayan araştırmalar (1925-1942);
yine Fransız araştırmacılar Michel ve Nicole Thierry’nin Hasan Dağı ve
çevresinde yaptıkları araştırmalarını 1963 yılında Nouvelles églises rupestres de Cappadoce Région du Hasan Dağı adı
ile kitaplaştırmaları ve Alman Sanat Tarihçisi M. Restle’nin 1950’li yıllarda almış
olduğu burs ve finansman programlarının desteği ile Türkiye’ye gerçekleştirdiği
ziyaretlerin neticesinde 1967 yılında Küçük
Asya’da Bizans Duvar Resimleri (Byzantinische Wandmalerei in Klainasiem)
adlı toplam üç ciltten oluşan külliyatı yayımlaması ile büyüyerek devam
etmiştir. Ülkemizde ilk olarak 1947 yılında İstanbul Üniversitesinde Sanat
Tarihi Kürsüsünün kurulması ve ardından, sırasıyla 1951’de Güzel Sanatlar
Akademisi (Sanayi-i Nefise, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi), 1954
yılında Ankara Dil Tarih Coğrafya Fakültesi ve 1965 yılında Hacettepe
Üniversitesi’nde Sanat Tarihi eğitimlerinin verilmeye başlaması ile birlikte yurt
içinde ve yurt dışında birçok Türk Sanat Tarihçisi yetiştirilmeye başlamış ve
Sanat Tarihine olan ilgi de giderek büyümeye başlamıştır. Nitekim, İstanbul
Üniversitesi’nde Sanat Tarihi Bölümünün kurulduğu ilk yıllarda görev yapan Mazhar
Şevket İpşiroğlu ile Sabahattin Eyüboğlu ve Paul Moraux’un 1958 yılında
birlikte kaleme adlıkları Saklı Kilise:
Kapadokya’da Yeni Bulunmuş Bir Kilise adlı kitap bu anlamda bölgede yerli araştırmacıların yaptığı ilk akademik çalışmalarından
biri olmuştur.