Kültürün Girişimcilik Niyeti Üzerindeki Etkisinde Algılanan İsteğin Moderatör Rolü: İstanbul Örneği


Creative Commons License

Afşar Doğrusöz L., Uluçay A. P., Yazıcı S.

İşletme Araştırmaları Dergisi, cilt.15, sa.1, ss.147-161, 2023 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 15 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.20491/isarder.2023.1578
  • Dergi Adı: İşletme Araştırmaları Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM), Asos İndeks, Sobiad Atıf Dizini
  • Sayfa Sayıları: ss.147-161
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç –Katılımcıların kültür alt boyutlarının düzeylerini incelemek ve kültürün girişimcilik niyeti üzerindeki etkisinde bireyin algıladığı isteğin moderatör rolünü belirlemektir. Yöntem –Bu ilişkisel araştırma; İstanbul ilinde yaşayan, 15-65 yaş arasında olan ve araştırmaya katılmaya gönüllü 462 katılımcı ile gerçekleştirilmiştir. Dört bölüm olan anket, katılımcı tanıtıcı bilgi formu, Kültürel Değerler Ölçeği, Girişimcilik Niyeti Ölçeği ve Algılanan İstek Ölçeği’nden oluşmaktadır. Elde edilen verilere, IBM SPSS 21.0 programı aracılığıyla; korelasyon ve hiyerarşik regresyon analizi uygulanmış, tanımlayıcı istatistikleryapılmış ve sonuçlar detaylı olarak yorumlanmıştır.Bulgular –Araştırma sonuçlarına göre,kültürel değerler boyutları ile girişimcilik niyeti arasında zayıf düzeyde, girişimcilik niyeti ile algılanan istek arasında ise orta düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Yapılan regresyon analizinde, algılanan istek moderatör değişkeni, model sabiti haricinde bağımlı değişken üzerinde en fazla etkiye sahip olan değişkendir.Tartışma –Alanyazında kültür boyutları ile girişimcilik niyeti arasındaki etkisinde algılanan isteğin moderatör rolünü inceleyen sınırlı sayıda araştırma bulunması nedeniyle, bu araştırmanın literatüre katkı sağlayacağını söylemek mümkündür.Araştırma, bireyleri girişimci olmaya yönlendiren veya engelleyen kültürel değerleri anlamak ve bu alandaki anlayışın gelişmesine katkıda bulunmak açısından önem taşımaktadır.

Purpose – It is to examine the levels of the participants' cultural sub-dimensions and determine the moderator role of the individual's perceived desire in the effect of culture on entrepreneurial intention. 

Design/methodology/approach – This relational research was carried out with 462 participants aged between 15-65, living in Istanbul and voluntarily to participate in the research. The questionnaire, which has four sections, consists of participant introductory information form, Cultural Values Scale, Entrepreneurial Intention Scale and Perceived Desire Scale. Data obtained through IBM SPSS 21.0 program; correlation and hierarchical regression analysis were applied, descriptive statistics were made and the results were interpreted in detail. 

Findings – According to the results of the research, a weak relationship was found between cultural values dimensions and entrepreneurial intention, and a moderate relationship between entrepreneurial intention and perceived desire. In the regression analysis, the perceived desire moderator variable is the variable that has the most effect on the dependent variable, except for the model constant. 

Discussion – It is possible to say that this research will contribute to the literature, since there are limited studies examining the moderator role of perceived desire in the effect between cultural dimensions and entrepreneurial intention in the literature. The research is important in terms of understanding the cultural values that lead or hinder individuals to become entrepreneurs and contribute to the development of understanding in this field.