Ulusal (Yurt içi) Kargo Taşıma Sözleşmelerinde, Kargo İşletmelerinin Yanlış Yerde ve/veya Yanlış Kişiye Tesliminden Doğan Sorumluluğu: Örnek Olaylar ile Türk Ticaret Kanunu (TTK) Hükümleri Üzerinden Sorumluluğunun Değerlendirilmesi


Deligönül B., Özdemir T.

6. Ulaştırma ve Lojistik Ulusal Kongresi – ULUK 2022, İstanbul, Türkiye, 23 - 24 Eylül 2022, ss.0-1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.0-1
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Ticaret süreçlerinde, hızlı teknolojik değişimlerin yaşanması, COVID-19 salgını dönemindeki kapanmalar vb. sebepler, E-Ticaret süreçlerinin yaygınlaşması ve perakende sektöründeki satış hacimlerinin artması gibi sebepler, nihai tüketiciye yapılan ürün dağıtımların hacmini de etkilemiştir. Özellikle satış hacimlerinin artması ve ürünlerin tedarik zincirinde doğru varış noktası veya doğru alıcıya yönelik akışın önemini bir kat daha arttırmaktadır. E-Ticaret uygulamalarında nihai tüketiciye dağıtım yapan işletme türlerinden en yaygını kargo işletmelKareridir. Kargo işletmeleri, Karayolu Taşıma Yönetmeliği Md.6/10 uyarınca M1 ve M2 yetki belgesi edinerek faaliyet gösteren işletmelerdir. M1 yetki belgesi il içerisinde yapılacak kargo işletmelerine, M2 Yetki Belgesi ise ulusal ve/veya uluslararası nitelikte kargo hizmeti sunacak işletmelerine verilmektedir. Lojistik sektörünün disiplinler arası yapısı gözetildiğinde, sunulacak kargo hizmetinin tabi olduğu hukuk sistematiği genellikle taşıma türü ve bu taşıma türüne dair taşıma hizmetinin ulusal veya uluslararası yapısına göre tespit edilmelidir. Bu doğrultuda, M1 yetki belgesi ile M2 yetki belgesi olmasına karşın ulusal nitelikli kargo taşımalarının söz konusu olduğu operasyonlar kural olarak Türk Ticaret Kanunu hükümlerine tabi olacak; M2 yeki belgesi bulunan ve uluslararası kargo taşıması yapan işletmelerin faaliyetleri, taşıma türüne yönelik uluslararası konvansiyon hükümlerine tabi olacaktır.

Kargo İşletmelerinin nihai tüketici tarafından algılanan hizmet kalitesi düzeyi değerlendirilen bir çalışmada; bilgilendirme ve iletişimin yetersiz olması, kargonun farklı bir adrese gitmesinden kaynaklı sorunlar kargo işletmelerinden hizmet alan müşterilerin yaşadığı temel sorunlar olarak analiz edilmiştir. (Yıldız; 2020) Gürce ve Tosun tarafından 2017’de yapılan e-WOM kaynaklı şikayet platformuna müşterilerin kargo işletmelerine yönelik şikayetlerinin %92’sinin, hizmetin zamanında söz verildiği gibi gerçekleşmediği, karşılaşılan problemlere samimi çözümler aranmadığı ve firma bilgilerinin hatalı olmasına dayandığı belirtilmiştir. 2020 yılında yapılan çalışmada ise üçüncü parti platformlarda kargo firmalarına yapılan müşteri şikayetlerinin içerik analizi yapılmış; 3 büyük kargo hizmet sağlayıcısına yönelik müşterilerin, Adreste olunmadığı, yanlış adrese teslimatın yapıldığı, teslimatın hiç yapılmadığı, yanlış kişiye teslimatın yapıldığı, adreste olunmadığına ilişkin problemlerin alt konularını içeren, Teslimat/Dağıtım kriterinin en fazla şikâyet edilen ana konu olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışmalardan da anlaşıldığı üzere, kargo gönderi ve taşıma hizmetinde müşterilerin en sık yaşadığı problemler arasında yanlış kişiye teslimat, yanlış yere veya yanlış yerde yapılan teslimat olduğu açıktır. Dolayısıyla bu şikayetlerin oluştuğu taşıma senaryoları irdelenmeli ve Bu noktada, tebliğ içeriğinde ulusal sınırlar içerisinde kargo taşımacılığı hizmeti veren işletmeleri ve müşteriler arasında yanlış kişiye ve yanlış yerde teslimat durumlarına ilişkin farklı örnek vakalar irdelenerek, kargo işletmelerinin hukuk karşısındaki sorumluluğunun ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır.

Kargo işletmeleri, taşıma hizmeti sunduğundan TTK Md.850/2 içeriğine bakıldığında, taşıma hizmetinin varma yerine götürme ve orada gönderilene tesliminin taahhüdüne dayandığı anlaşılmaktadır. Dolayısıyla kargo işletmeleri için TTK Md.850/2 uyarınca varma yeri, müşteri tarafından kendisine bilgisi verilen alıcı/gönderilen adresidir. Kargo işletmeleri bu adres dışında başka bir varma yerinde teslim yapamayacak; ancak TTK md. 869 ve dolaysı ile md.868 uygulaması yapılarak bu adrese veya adreste bir teslim engeli söz konusu ise başka bir varma yerinde teslim yapabilecektir. Bu durumda taşıma ve teslim engellerine göre sürecin yönetilmesi ve mevzuat şartlarına uymak kargo işletmesinin yükümlülüğüdür.