KUR’ANI KERİM HAFIZLIĞININ DESTEKLENMESİ VE GELİŞTİRİLMESİ ALANINDA EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI MERKEZLİ BİR ÖNERİ


Creative Commons License

Kablan S.

Kocaeli İlahiyat Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.739-765, 2021 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 5 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2021
  • Dergi Adı: Kocaeli İlahiyat Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.739-765
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZ

Asr-ı saâdet’ten günümüze kadar sürdürülen Kur’an eğitimi faaliyetleri içinde, hafızlık tedrisatına ayrı bir değer verilmektedir. Bu tedriste arzulanan eğitim çıktılarının gerçekleşebilmesi amacıyla yapılan araştırmalara faydalı katkılardan biri de hafızlık sürecinin daha verimli, yaygın, bazı sorunlarının giderilmesine yardımcı olabilecek eğitimdeki başarısıyla ön plana çıkmış eğitim teknolojilerinin hafızlık sürecine dâhil edilmesiyle olacaktır. Bu amaçla yaptığımız araştırmada, hafızlık eğitiminde izlenmekte olan yöntem ve programlar incelenmiş, hafızlık yönteminin aksayan bazı yönleri belirtilmeye çalışılmıştır. Kur’ân-ı Kerîm eğitiminde teknolojik aletlerin kullanılması, duyu organlarını harekete geçirmekte, öğrencileri isteklendirmekte, öğrenimi kolaylaştırmakta, hızlandırmakta, eğitim çıktılarının üst düzeyde elde edilmesini sağlamaktadır. İşte bu sebeple araştırma, hafızlık sürecinde yaygın kullanılabilecek teknolojik bir cihazı saptamayı amaçlamış, bu cihazın barındırması gereken özelliklerle birlikte cihazın hafızlıkta sürekli kullanması sonucu elde edilebilir faydalar açıklanmıştır. Hafızlık öğrencilerinin hazırlık, ezber ve sonraki aşamaları kapsayan eğitim süreçlerinde karşılaştıkları bazı sorunlara çözüm olması gayesiyle onlara eşlik edecek, hafızlık ihtiyaçlarına göre hazırlanmış bir hafızlık cihazının gerekli olduğu görülmüştür. Ancak bu cihazın hazırlanma hedefi, fonksiyonları ve içeriğinin hafızlık öğrencilerine özel nitelik ve nicelikte olması gerektiği de tespit edilmiştir. Makale, hazırlanması tavsiye edilen hafızlık cihazı ile Kur’an eğitim teknolojileri alanına yeni bir materyal sunmaktadır. Makalenin Kur’an eğitiminde yeni materyaller geliştirmeye ve bu sahada çaba sarf eden araştırmacılara yeni fikirler üretmelerine destek olacağı düşünülmektedir. 

Abstract In the Qur’an education activities carried out from the Age of Bliss to the present, a special value is given to the teaching of hafiz. One of the useful contributions to the researches made in order to realize the desired educational outcomes in this education will be by including the educational technologies that are more efficient, common, and that can help to eliminate some of the problems of the memorization process, which are prominent with their success in education, into the memory process. For this purpose, in the research we have done, the methods and programs that are followed in hafiz education have been examined, and some of the failing aspects of the hafiz method have been tried to be pointed out. The use of technological tools in the education of the Qur’an activates the sense organs, motivates the students, facilitates and accelerates learning, and ensures that educational outputs are obtained at a high level. For this reason, the research aimed to determine a technological device that can be used widely in the memory process, and the features that this device should have and the benefits that can be obtained as a result of continuous use of the device in memory are explained. It has been seen that a memory device prepared according to the needs of memorization is necessary to accompany the students with the aim of solving some of the problems they encounter during the education process including preparation, memorization and the next stages. However, it has also been determined that the purpose of preparation, functions and content of this device should be of special quality and quantity for memory students. The article presents a new material in the field of Quran education technologies with the recommended memory device. It is thought that the article will support the development of new materials in Qur’an education and the researchers who make efforts in this field to produce new ideas.