Kocaeli İlahiyat Dergisi, cilt.5, sa.2, ss.739-765, 2021 (Hakemli Dergi)
ÖZ
Asr-ı saâdet’ten günümüze kadar sürdürülen Kur’an eğitimi faaliyetleri içinde, hafızlık tedrisatına ayrı bir değer verilmektedir. Bu tedriste arzulanan eğitim çıktılarının gerçekleşebilmesi amacıyla yapılan araştırmalara faydalı katkılardan biri de hafızlık sürecinin daha
verimli, yaygın, bazı sorunlarının giderilmesine yardımcı olabilecek eğitimdeki başarısıyla
ön plana çıkmış eğitim teknolojilerinin hafızlık sürecine dâhil edilmesiyle olacaktır. Bu
amaçla yaptığımız araştırmada, hafızlık eğitiminde izlenmekte olan yöntem ve programlar
incelenmiş, hafızlık yönteminin aksayan bazı yönleri belirtilmeye çalışılmıştır. Kur’ân-ı
Kerîm eğitiminde teknolojik aletlerin kullanılması, duyu organlarını harekete geçirmekte,
öğrencileri isteklendirmekte, öğrenimi kolaylaştırmakta, hızlandırmakta, eğitim çıktılarının üst düzeyde elde edilmesini sağlamaktadır. İşte bu sebeple araştırma, hafızlık sürecinde
yaygın kullanılabilecek teknolojik bir cihazı saptamayı amaçlamış, bu cihazın barındırması
gereken özelliklerle birlikte cihazın hafızlıkta sürekli kullanması sonucu elde edilebilir faydalar açıklanmıştır. Hafızlık öğrencilerinin hazırlık, ezber ve sonraki aşamaları kapsayan
eğitim süreçlerinde karşılaştıkları bazı sorunlara çözüm olması gayesiyle onlara eşlik edecek, hafızlık ihtiyaçlarına göre hazırlanmış bir hafızlık cihazının gerekli olduğu görülmüştür. Ancak bu cihazın hazırlanma hedefi, fonksiyonları ve içeriğinin hafızlık öğrencilerine
özel nitelik ve nicelikte olması gerektiği de tespit edilmiştir. Makale, hazırlanması tavsiye
edilen hafızlık cihazı ile Kur’an eğitim teknolojileri alanına yeni bir materyal sunmaktadır.
Makalenin Kur’an eğitiminde yeni materyaller geliştirmeye ve bu sahada çaba sarf eden
araştırmacılara yeni fikirler üretmelerine destek olacağı düşünülmektedir.
Abstract
In the Qur’an education activities carried out from the Age of Bliss to the present, a
special value is given to the teaching of hafiz. One of the useful contributions to the researches made in order to realize the desired educational outcomes in this education will
be by including the educational technologies that are more efficient, common, and that
can help to eliminate some of the problems of the memorization process, which are prominent with their success in education, into the memory process. For this purpose, in the
research we have done, the methods and programs that are followed in hafiz education
have been examined, and some of the failing aspects of the hafiz method have been tried
to be pointed out. The use of technological tools in the education of the Qur’an activates
the sense organs, motivates the students, facilitates and accelerates learning, and ensures
that educational outputs are obtained at a high level. For this reason, the research aimed
to determine a technological device that can be used widely in the memory process, and
the features that this device should have and the benefits that can be obtained as a result
of continuous use of the device in memory are explained. It has been seen that a memory
device prepared according to the needs of memorization is necessary to accompany the students with the aim of solving some of the problems they encounter during the education process including preparation, memorization and the next stages. However, it has also
been determined that the purpose of preparation, functions and content of this device
should be of special quality and quantity for memory students. The article presents a new
material in the field of Quran education technologies with the recommended memory
device. It is thought that the article will support the development of new materials in
Qur’an education and the researchers who make efforts in this field to produce new ideas.