“Konteyner Taşıma Fiyatları” Dış Ticaretin Sıcak Gündemi


Erdal M.

Satınalma, cilt.12, sa.134, ss.22-26, 2024 (Hakemsiz Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 134
  • Basım Tarihi: 2024
  • Dergi Adı: Satınalma
  • Sayfa Sayıları: ss.22-26
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Dış Ticaretin Sıcak Gündemi: Konteyner Taşıma Fiyatları

Makale Linki: https://satinalmadergisi.com/konteyner-tasima-fiyatlari-dis-ticaretin-sicak-gundemi/ 


12 Ocak 2024 tarihinde “ ABD ve İngiliz savaş uçaklarının Yemen’de Sana, Hudeyde ve Taiz kentlerindeki bazı noktalara yönelik hava saldırısı düzenlediği bildirildi. Yemen’de Husilere bağlı Dışişleri Bakanı Yardımcısı Hüseyin el-İzzi ise “İngiltere ve ABD bu aleni saldırının bedelini ödeyecek” dedi.” (https:// www.hurriyet.com.tr) 

Dış ticarette öne çıkan gündem “konteyner fiyat artışları ve ilave taşıma süreleri”. 

Asya-Avrupa denizyolu taşıma güzergahında risklerin artması ve yeni uygulamaya geçiş sıkıntıları sektörde daha çok konuşulacak gibi. 

Kızıldeniz - Süveyş Kanalı güzergahında yol alan gemilere yapılan saldırılar sonrası Acil Durum Riski, Savaş Riski kapsamında ek ücretler (surcharges) operasyon maliyetlerine yansıdı. 

Dünya ticaretinde her şey zincirleme birbirine bağlı. 

Dış Ticaretin Anahtarı: Konteynerleşme 

Konteyner 1950’lerin ortasında dünya ticaretine girdi. Her geçen gün artan kullanım oranıyla da ticaretteki gücünü artırdı. 

Bugün konteynerleşme dünya ticaretinin lokomotifi. Kıtalar arası kapıdan kapıya taşımaların neredeyse tek çözümü. Çok sayıda operasyonel faydası var: Tüm dünya limanları arasında sevkiyat, erişilebilirlik, taşıma hızı, takip ve izlenebilirlik Konteynerin gönderici-alıcı açısından net yararı ise yükü koruması, maliyet, emniyet ve güvenlik. Konteyner sadece denizyolu ile değil karayolu ve demiryolu taşıma türleri ile çok rahat entegre olabilmesi de tercih edilmesindeki diğer bir avantaj. 

Konteyner taşımacılığı çok sayıda paydaşın; dış ticaret girişimcisi ve lojistik hizmet sağlayıcının yer aldığı güçlü bir ekosistem. Yük sahipleri (ihracatçılar – ithalatçılar), denizyolu hat ve liman işleticileri, gemi sahipleri, lojistik firmaları, sigorta firmaları, kamu otoriteleri (bakanlıklar, gümrükler) ile büyük bir evren.