7. Havacılık, Uzay ve Psikolojisi, İstanbul, Türkiye, 6 - 07 Aralık 2025, ss.1-10, (Tam Metin Bildiri)
Bu çalışma, hava aracı bakım teknisyenlerinde (AMT) yorgunluğun psikolojik dayanıklılık ve operasyonel emniyet üzerindeki etkilerini inceleyen sistematik bir derleme ve doküman analizine dayanmaktadır. PRISMA Akış Diyagramı kullanılarak 2000–2025 yılları arasında yayımlanan akademik çalışmalar ile ICAO, EASA, EUROCONTROL ve SHGM gibi otoritelerin yorgunluk yönetimi dokümanları incelenerek sistematik derleme çalışması yapılmış ve tematik analiz sonucunda dört temel tema belirlenmiştir: yönetişim ve mevzuat altyapısı, insan faktörleri ve örgüt kültürü, eğitim ve farkındalık, izleme ve ergonomik iyileştirme. Bulgular, FRMS’in (Fatigue Risk Management System) bakım alanında henüz tam olarak uygulanmadığını, ancak elde edilen dört temadan ve ATCO ile kokpit operasyonlarından uyarlanabilecek sürdürülebilir bir çerçeveye ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir. Çalışma, vardiyalı çalışan AMT’lerde yorgunluğun yalnızca fizyolojik değil, sistemsel bir emniyet riski olduğunu vurgulamakta ve FRMS’in ulusal düzeyde mevzuat, eğitim ve kurumsal kültür boyutlarıyla bütünleştirilmesini önermektedir.