Kuru Otlar Üstüne'de Dördüncü Duvar: Bir İnanılırlık ve Tutarlılık Analizi


Creative Commons License

Sarı M.

JOURNAL OF SELCUK COMMUNICATION, cilt.18, sa.Sinema Özel Sayısı, ss.78-103, 2025 (TRDizin)

Özet

Nuri Bilge Ceylan’ın Kuru Otlar Üstüne (2023) filminde yer alan dördüncü duvarın yıkıldığı sahne, yönetmenin bilinen gerçekçi ve yalın üslubu göz önüne alındığında filmografisinde alışılmadık bir tercih olarak dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, söz konusu sahnenin, filmin anlatısal bütünlüğünü V. F. Perkins’in inanılırlık (filmin kendi iç mantığına uygun bir dünya kurması) ve tutarlılık (anlatısal ve biçimsel unsurların uyumu) kavramları bağlamında nasıl etkilediği incelenmiştir. Çalışmanın analitik yaklaşımı, Perkins’in temel kavramlarını, bu kavramların (fonksiyonel inanılırlık gibi) güncel yorumları ve doğrudan hitap gibi ilişkili sinematik tekniklerle birlikte değerlendirmeye dayanmaktadır. Yakın okuma yöntemiyle gerçekleştirilen incelemede, sahne sadece tekil bir an olarak değil, filmin genel yapısal ve tematik dokusuyla (protagonist Samet’in ahlaken muğlaklığı, olay örgüsündeki muğlaklıklar ve diğer doğrudan hitap anları) bağlantılı olarak değerlendirilmiştir. Analiz, bu Brechtyen etkinin, Perkins’in klasik kriterlerini zorlasa da, filmin yarattığı estetik illüzyonu tam olarak bozmadığını ortaya koymaktadır. Sahnenin, izleyiciyi yabancılaştırmaktan çok anlatıya derinlik kattığı ve filmin baskın teması olan muğlaklıkla bütünleştiği görülmüştür. Sonuç olarak, bu beklenmedik sinematik tercihin, filmin inanılırlığını zedelemeyen, hatta tutarlılığını güçlendiren, post-Brechtyen nitelikte karmaşık bir işlev üstlendiği anlaşılmaktadır. Çalışma ayrıca, Perkins’in kuramsal araçlarının, esnek bir bakış açısıyla yorumlandığında, bu tür yenilikçi anlatım biçimlerini çözümlemede günümüzde de geçerliliğini koruduğunu göstermektedir.

The scene in Nuri Bilge Ceylan's film About Dry Grasses (2023) where the fourth wall is broken stands out as an unusual choice in his filmography, considering the director's known realistic and unadorned style. In this study, it was examined how the scene affects the film's narrative integrity in the context of V. F. Perkins’s concepts of credibility (the film creating a world consistent with its own internal logic) and coherence (the harmony of narrative and formal elements). The study's analytical approach is based on evaluating Perkins's core concepts, along with contemporary interpretations of these concepts (such as functional credibility) and related cinematic techniques like direct address. In the close reading examination, the scene was evaluated not only as a singular moment but also in connection with the film's overall structural and thematic texture (the protagonist Samet's moral ambiguity, ambiguities in the plot, and other moments of direct address). The analysis reveals that although this Brechtian effect challenges Perkins's classic criteria, it does not completely break the film's aesthetic illusion. The scene is observed to, rather than alienating the viewer, add depth to the narrative and integrate with the film's dominant theme of ambiguity. Consequently, it is understood that this unexpected cinematic choice has a complex, post-Brechtian function that does not undermine the film's credibility, and even reinforces its coherence. The study also shows that Perkins's theoretical tools, flexibly interpreted, still maintain their validity today in analyzing such innovative narrative forms.