KUYUMCULUK SEKTÖRÜNDE SOSYAL AĞLAR: TÜRKİYE’DEKİ ETNIK/AZINLIK GİRİŞİMCİLER ÜZERİNE NİTEL BİR ARAŞTIRMA


DEVECİYAN M. T., ARIKBOĞA F. Ş.

Beykoz Akademi Dergisi, cilt.12, sa.1, ss.172-195, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 12 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2024
  • Doi Numarası: 10.14514/beykozad.1379111
  • Dergi Adı: Beykoz Akademi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.172-195
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Çalışma ile Türkiye’de İstanbul ilinde etnik/azınlık girişimcilerinin ağırlıkla kümelenmiş olduğu, sosyal ağ kullanımının kolaylıkla tespit edilebildiği sektörlerden biri olarak kabul edilen kuyumculuk sektörüde, azınlık girişimcilerinin sosyal ağlardan nasıl faydalandığının, sosyal ağların rolünün ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda nitel bir araştırma yöntemi olarak fenomenoloji tasarımı kullanılmış olup, araştırma verileri, İstanbul Kuyumcular Odası (İKO) ve Istanbul Ticaret Odası Kuyumculuk Komitesine (İTO) kayıtlı 24 azınlık girişimcileriyle önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış soru formu ile bireysel yüz yüze derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve kodlamaya dayalı nitel içerik analizi kullanılmıştır. Verilerin görselleştirilmesinde ise, MAXQDA nitel veri analiz programından faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda kuyumculuk sektöründeki azınlık girişimcilerin kaynaklara ulaşmak için sosyal ağlarından (özellikle eş etnik gruptan oluşanlardan) büyük ölçüde faydalandıkları tespit edilmiştir. Kuyumculuk sektörünün kendine özgü yapısı ve azınlıkların iç dinamikleri çerçevesinde girişimcilerin güçlü ve yakın ağları arasında yer alan aile/akraba, arkadaşlarına ilave “usta” kavramının da sosyal ağları üzerindeki etkisi izlenmiştir. Çalışmanın yaratıcı endüstri kollarında yer alan sektörlerde “usta” kavramını ele alan, kavramı literatüre kazandıran tek çalışma olması, öneriler sunması ile alana katkı sağlaması beklenmektedir.
The study aims to reveal how minority entrepreneurs benefit from social networks and the role of social networks in the jewelry sector, which is considered one of the sectors where the use of social networks can be easily detected, where ethnic and minority entrepreneurs are clustered in Istanbul province, in Türkiye. In this context, phenomenology design was used as a qualitative research method, and the research data was collected through individual face-to-face in-depth interviews with a pre-prepared semi-structured questionnaire with 24 minority entrepreneurs registered with the Istanbul Chamber of Jewelers (IKO) and the Istanbul Chamber of Commerce Jewelry Committee (ITO). Descriptive and coding-based qualitative content analysis was used to analyze the data. MAXQDA qualitative data analysis program was used to visualize the data. As a result of the study, minority entrepreneurs in the jewelry sector benefit heavily from their social networks (especially their co-ethnic group) to access resources. Within the framework of the unique structure of the jewelry sector and the internal dynamics of minorities, the impact of the concept of "master" on the social networks of entrepreneurs in addition to family friends, who are among their strong and close networks, was also observed. The study is expected to contribute to the field by offering suggestions, as it is the only study that addresses the concept of "master" in the sectors of the creative industries and brings the concept to the literature.