Eğitimde Geleneksel Değerlendirme Yöntemleri


Koç A.

Eğitimde Değerlendirme, Mehmet Kemal Aydın,Metin Kuş, Editör, Vizetek Yayınları, Ankara, ss.101-128, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Vizetek Yayınları
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.101-128
  • Editörler: Mehmet Kemal Aydın,Metin Kuş, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Geleneksel değerlendirme yöntemleri, geçmişten günümüze eğitimde ölçme ve değerlendirmenin temelini oluşturmuş ve en yaygın kullanılan yöntemlerin başında gelmiştir. Bu yöntemlerin tercih edilmesinin başlıca nedenleri olarak, öğrenme çıktılarının ölçülmesini sağlaması, öğrencilerin ilerlemesi hakkında geri bildirim vermesi, öğrenciler, eğitim programları ve eğitim kurumları ile ilgili karşılaştırmaya imkan vermesi, eğitimde hesap verilebilirliğe, kalite güvencesine ve sürdürülebilirliğe katkı sunması, değerlendirme sürecinde yanlılığı ve öznelliği azaltması, uzun süredir kullanılır olması sebebiyle öğrenci ve öğretmenlerde devamlılık ve bilinirlik özelliklerine sahip olması gösterilebilir. Geleneksel değerlendirme yöntemleri, genellikle kâğıt-kalem testleri olarak da bilinir ve kısa bir zaman içinde geniş bir konu alanının değerlendirilmesine imkân veren sonuç odaklı değerlendirmeler yapmak için tercih edilir. Geleneksel değerlendirme için “klasik değerlendirme, standart değerlendirme, formal değerlendirme, nesnel değerlendirme” gibi tanımlar da kullanılmaktadır. Geleneksel değerlendirme yöntemleri, öğrencilerin dönem başında hazır bulunuşluk düzeylerini öğrenmek (tanılayıcı), dönem içinde öğrenme eksiklerini tespit etmek ve bunlara yol açan sebepleri ortadan kaldırmak (biçimlendirici), dönem sonunda ise öğrenme düzeylerini belirlemek (düzey belirleyici) amacıyla farklı zamanlarda uygulanabilir. Geleneksel değerlendirme yöntemleri genel olarak sözlü sınav, yazılı yoklama, kısa cevaplı sorular, doğru-yanlış soruları, eşleştirme soruları ve çoktan seçmeli testler olarak sınıflandırılmaktadır. Bu soru türlerinin ortak özelliklerine bakıldığında, bireyin özelliklerini ölçmek için hazırlanan ve onu kullanan herkes için belli sayıda soru veya işlemden oluşan araçlardır. Geleneksel değerlendirme yöntemleri, özellikle eğitimde başarının ölçülmesinde sıklıkla tercih edilen yöntemlerdir. Bu bölümde geleneksel değerlendirme yöntemlerinden her birinin özellikleri, üstünlükleri, sınırlılıkları ve uygulanırken dikkat edilmesi gerekenler ayrı başlıklar altında sunulmuştur.