İstanbul Erkek Lisesi 1. Coğrafya Sempozumu. Prof. Dr. Sırrı Erinç Anısına. 10-12 Mayıs 2024, İstanbul, İstanbul, Türkiye, 10 - 12 Mayıs 2024, ss.1-13
Bu
makale; 10-12 Mayıs 2024 tarihleri arasında, İstanbul Kabataş Erkek Lisesinde,
Prof. Dr. Sırrı Erinç anısına düzenlenen “1. Kabataş Erkek Lisesi Coğrafya
Sempozyumu” nun 3. Gün programında sunulan, “Yaşamımızdaki “İstanbul” başlıklı
konuşmanın genişletilmiş özetidir. Bu konuşmada; İstanbul’da yaşayan her bir
bireyin yaşamında gündem oluşturan; deprem, su kıtlığı ve şehir selleri
konularına değinilmiştir. Bu konular; lise müfredatındaki coğrafya derslerinin
konu ile ilgili kazanımları dikkate alınarak ve ilişkilendirilerek
özetlenmiştir. Bu içeriğin temel amacı; Ortaöğretim Coğrafya programı üniteleri
ve bu ünitelere ait kazanımların aslında doğrudan yaşamımızın içinde olduğunu
öğrencilere hissettirmek ve bu konuda bir farkındalık yaratmaktır.
Deprem
ve ayrıca iklim değişikliğinin kontrolünde gelişen su kıtlığı ve şehir selleri;
İstanbul’da yaşayan bireylerin gündemindeki doğa kökenli önemli tehlikelerdir.
Bu tehlikelerin gerçekleşmeleri halinde afet boyutundaki sonuçları olacağı
öngörülmektedir. Afet yönetimi perspektifinde tehlikeleri önlemek,
önlenemiyorsa zarar azaltma tedbirlerinin alınması temel prensip olarak kabul
edilir. Bu yaklaşımın başarıya ulaşması; İstanbul’da yaşayan bireylerin ve
genel anlamda toplumun bu konudaki algısı ve konuya sahip çıkma düzeyi ile
ilgilidir.
Bireysel ve toplumsal algı ise okulöncesi, ilk öğretim ve ortaöğretim seviyelerindeki coğrafya eğitiminin başarısı ile ilişkilidir. Zira İstanbul için söz konusu olan bu tehlikeler aslında onu şekillendiren ve ortaya çıkartan coğrafi özelliklerin bir sonucudur. Dolayısıyla bu tehlikelere ait toplumsal farkındalık; ilk ve ortaöğretim coğrafya programlarının sınav odaklı ezbere dayalı bir öğretim programı yerine hayatın içinden konularını alan bütüncül bir coğrafya eğitimi ile mümkündür.
Anahtar kelimeler: İstanbul, Ortaöğretim, Deprem, Su kıtlığı, Şehir seli.
This
article is an extended summary of the presentation titled "Istanbul in Our
Lives" presented on the 3rd day of the "1st Kabataş Erkek High
School Geography Symposium" organized in memory of Prof. Dr. Sırrı Erinç
at Kabataş Erkek High School in Istanbul between 10-12 May 2024. In this
presentation; earthquakes, water scarcity and urban floods, which constitute an
agenda in the lives of every individual living in Istanbul, were addressed.
These topics are summarized by taking into account and relating them to the
relevant achievements of the geography courses in the high school curriculum. The
main purpose of this content is to make students feel and to raise awareness on
this issue that the units of the Secondary Geography program and the
achievements of these units are actually directly in our lives.
Earthquakes,
water scarcity and urban floods under the control of climate change are
important natural hazards on the agenda of individuals living in Istanbul. It
is foreseen that these hazards will have disaster-scale consequences if they
materialize. In disaster management perspective; preventing hazards and taking
mitigation measures if they cannot be prevented are accepted as the basic
principle. The success of this approach is related to the perception of the
individuals living in Istanbul and the society in general on this issue and the
level of ownership of the issue.
Individual
and social perception is related to the success of geography education at
pre-school, primary and secondary education levels. Because these dangers for
Istanbul are actually a result of the geographical features that shape and
reveal it. Therefore, social awareness on these hazards is possible with a
holistic geography education that takes subjects from life instead of an
exam-oriented, rote-based curriculum in primary and secondary geography education
programs.
Key words: Istanbul, Secondary education, Earthquake,
Water shortage, Urban flood.