Sağlık Bilimleri Alanında Klinik ve İletişim Beceri Eğitimleri Kongresi (KİBE), Ankara, Türkiye, 25 - 26 Kasım 2011, ss.28
İstanbul Tıp Fakültesi ikinci sınıf öğrencileri, simüle hasta öykü alma uygulaması sonrasında öğretim üyelerinden
sözlü geri bildirim almaktadırlar. Uygulamada, hastayla uygun iletişim kurmaları ve geribildirimler yoluyla
iletişim becerilerini geliştirmeleri öngörülmektedir. Katıldıkları bu geribildirim oturumları öğrenciler tarafından
değerlendirilmektedir.
Öykü alma uygulamasında standart/simüle hasta görüşmesi yapan öğrencilerin danışman öğretim üyesi ile
yaptıkları küçük grup oturumuna verdikleri geribildirimin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
İkinci sınıf öğrencileri güz yarıyılında genel iletişim becerileri dersine, bahar döneminde, simüle hasta öykü
alma uygulamasına katılmaktadırlar. İlk yıl bir kez yapılan uygulama sayısı daha sonra ikiye çıkarılmıştır.
Kaydedilen görüşmeler, sorumlu öğretim üyeleri ve öğrenciler tarafından izlenmekte ve öğrencilere geri
bildirim verilmektedir. Oturum sonunda öğrenciler danışman öğretim üyesi ile yaptıkları oturumu kısa bir form
ile değerlendirmektedir.
Program 2008-2009 öğretim yılında başlamıştır. 2009 bahar yarıyılında 315, 2010 bahar yarıyılında 373, 2011
bahar yarıyılında 463 öğrenci uygulamaya katılmış ve oturumları değerlendirilmiştir. Uygulama başladığında
34 olan danışman sayısı 2011 yılında 45 olmuştur. Değerlendirmede kullanılan ölçeğin “kesinlikle katılıyorum/
katılıyorum” oranları aşağıda görülmektedir:
Öğrenci değerlendirmesi 2009 2010 2011
Öğretim üyesi geribildirimi kurallarına göre verdi % 81.2 %99.2 %99.5
Öğretim üyesi yapıcı ve geliştirici eleştiriler yaptı %83.0 %99.2 %98.4
Olumlu iletişim ortamı oluşturdu %82.1 %99.5 %98.9
Bu çalışma mesleki motivasyonumu artırdı %65.1 %95.3 %90.3
Öğretim üyesinden randevu almak kolay oldu - - %88.1
Grup uyumu olumluydu - - %94.6
Öğrencilerin açık uçlu olarak yaptıkları yorumlarda uygulamanın öğretim üyesi –öğrenci iletişimine katkı
yapması ve eğitime olumlu etkisi ön plana çıkmıştır. İkinci kez uygulamaya katılan öğrenciler uygulamanın
etkili olduğunu, heyecanlarını daha kolay kontrol ettiklerini belirtmişler Öğrencilerin öykü almayı öğrendikleri
bu uygulama, aldıkları geribildirimleri de kullanarak kendi öğrenmelerini yönlendirmelerine olanak tanımakta
ve küçük grup çalışması yaparak farklı bir öğrenme ortamı deneyimi sağlamaktadır.