İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Deneyimi: İletişim Laboratuvarı “Öykü Alma” Uygulaması Oturumlarında Öğrencilerin Öğretim Üyesi İçin Verdikleri Geribildirimler


Nalbant H., Solakoğlu Z. O., Alçalar A. N., Bahadır G., Özgülnar N., Solakoğlu S.

Sağlık Bilimleri Alanında Klinik ve İletişim Beceri Eğitimleri Kongresi (KİBE), Ankara, Türkiye, 25 - 26 Kasım 2011, ss.28

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.28
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İstanbul Tıp Fakültesi ikinci sınıf öğrencileri, simüle hasta öykü alma uygulaması sonrasında öğretim üyelerinden sözlü geri bildirim almaktadırlar. Uygulamada, hastayla uygun iletişim kurmaları ve geribildirimler yoluyla iletişim becerilerini geliştirmeleri öngörülmektedir. Katıldıkları bu geribildirim oturumları öğrenciler tarafından değerlendirilmektedir. Öykü alma uygulamasında standart/simüle hasta görüşmesi yapan öğrencilerin danışman öğretim üyesi ile yaptıkları küçük grup oturumuna verdikleri geribildirimin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. İkinci sınıf öğrencileri güz yarıyılında genel iletişim becerileri dersine, bahar döneminde, simüle hasta öykü alma uygulamasına katılmaktadırlar. İlk yıl bir kez yapılan uygulama sayısı daha sonra ikiye çıkarılmıştır. Kaydedilen görüşmeler, sorumlu öğretim üyeleri ve öğrenciler tarafından izlenmekte ve öğrencilere geri bildirim verilmektedir. Oturum sonunda öğrenciler danışman öğretim üyesi ile yaptıkları oturumu kısa bir form ile değerlendirmektedir. Program 2008-2009 öğretim yılında başlamıştır. 2009 bahar yarıyılında 315, 2010 bahar yarıyılında 373, 2011 bahar yarıyılında 463 öğrenci uygulamaya katılmış ve oturumları değerlendirilmiştir. Uygulama başladığında 34 olan danışman sayısı 2011 yılında 45 olmuştur. Değerlendirmede kullanılan ölçeğin “kesinlikle katılıyorum/ katılıyorum” oranları aşağıda görülmektedir: Öğrenci değerlendirmesi 2009 2010 2011 Öğretim üyesi geribildirimi kurallarına göre verdi % 81.2 %99.2 %99.5 Öğretim üyesi yapıcı ve geliştirici eleştiriler yaptı %83.0 %99.2 %98.4 Olumlu iletişim ortamı oluşturdu %82.1 %99.5 %98.9 Bu çalışma mesleki motivasyonumu artırdı %65.1 %95.3 %90.3 Öğretim üyesinden randevu almak kolay oldu - - %88.1 Grup uyumu olumluydu - - %94.6 Öğrencilerin açık uçlu olarak yaptıkları yorumlarda uygulamanın öğretim üyesi –öğrenci iletişimine katkı yapması ve eğitime olumlu etkisi ön plana çıkmıştır. İkinci kez uygulamaya katılan öğrenciler uygulamanın etkili olduğunu, heyecanlarını daha kolay kontrol ettiklerini belirtmişler Öğrencilerin öykü almayı öğrendikleri bu uygulama, aldıkları geribildirimleri de kullanarak kendi öğrenmelerini yönlendirmelerine olanak tanımakta ve küçük grup çalışması yaparak farklı bir öğrenme ortamı deneyimi sağlamaktadır.