Televizyon ve Çocuk: Çocukların Tv Programlarına İlişkinTercihleri”


CESUR S., Paker K. O.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.19, ss.106-125, 2007 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 6 Sayı: 19
  • Basım Tarihi: 2007
  • Dergi Adı: Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: EBSCO Education Source
  • Sayfa Sayıları: ss.106-125
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu arastırma, çocukların TV program tercihlerini, kitap ve bilgisayar kullanımındaki ilgilerine dair betimleyici bir çalısmadır. Yurdun çesitli illerinde yasayan toplam 454 ilkokul ögrencisine arastırmacılar tarafından hazırlanan bir anket formu uygulanmıstır. Bu anket formu, çocukların televizyonda en çok hangi programları izlediklerine, hangi kahramanları sevdiklerine iliskin soruların yanı sıra reklâmlar, bilgisayar kullanımı ve sevdikleri kitaplar hakkında sorular içermektedir. Ankete verilen cevaplar betimleyici istatistiklerle ele alınmıs ve yas ve cinsiyet degiskenlerine göre farklılasmalar sınanmıstır. Sonuçlar çocukların sadece ‘çocuk dünyası’na iliskin programları takip etmediklerine ve oldukça önemli bir oranda yetiskin dünyasına seyirci olduklarına isaret etmektedir. Ayrıca medya kullanımında yas ve cinsiyete göre çesitli farklılıklar gözlenmistir. Söz konusu bulgular ısıgında, çocukların TV tür/program tercihleri çocuk kültürü açısından tartısılacaktır.

This research is a descriptive study on children’s TV program preferences and their interest in book and computer use. An interview which was conducted by the researchers was applied to totally 454 children from different regions of the country. This interview includes questions such as which TV programs children mostly watch, which heroes they mostly like, and questions about their favorite commercials, computer games and books, as well. Answers were analyzed with descriptive statistics and were investigated in terms of age and gender variables. Findings point out that children do not just watch things related to themselves, they also highly watch things belong to adult world. Besides, results showed some differences in media use in terms of age and gender. In the light of these findings, children’s preferences of TV programs will be discussed in terms of child culture.