in: 26. Orta Çağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Kitabı, Candan Ülkü, Editor, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı, Ankara, pp.615-630, 2024
KHACHKAR/CROSS STONE IN ARMENIAN ART
The cross is very
important as a religious and spiritual symbol in Armenian culture, as in the
whole of the Christian world. This symbol has a special place in the khachkars/crossstones
of Armenian monumental architecture. The Armenian word “Խաչքար” khachkar is
formed from the combination of the words “Խաչ” cross and “քար” stone. Khachkar
is used to describe stones with a cross motif in the center, usually
rectangular, freestanding or placed vertically on rocks or structures.
The khachkar has a
strong connection with the church and the idea of the church in Armenian art.
It is a symbol of the 1722 years Christian past of the Armenians. Khachkar
began to appears in the regions where Armenians are settled, especially in the
Caucasus, from the 4th century when they accepted Christianity. Some khachkars
placed in open areas as tombstones or steles have monumental dimensions from 30
cm to 2 m or even higher. When the khachkar, which is carved on the local stone
with tools such as chisels, chisels, hammers, is finished, it is blessed by the
clergy in accordance with its purpose.
The khachkars, which
were made intensively in the Middle Ages, have been on the facades of religious
buildings since the end of the 9th century. It was used not only on the walls
of religious buildings, but also on the courtyard walls around them, in
different functional spaces in monastic complexes, bridges, and water sources,
etc. The extensive use of khachkar has led to the emergence of various kinds of
ornaments, compositions and elegant craftsmanship.
Recent research has
revealed that khachkars in Armenian architecture do not have a characteristic
unity in terms of ornamentation. Considering their characteristics, it was
observed that khachkars were shaped by different schools in different
geographies. In this case, the history, decorations and symbolic meanings of
khachkars should be considered as a whole.
Armenians khachkars,
especially in terms of their decoration, influenced from the societies they
were in contact with in the Caucasus and also affected them. The khachkar
tradition, which has many meanings for the identity of the Armenians, continued
for centuries, although it was interrupted from time to time. Nowadays,
khachkars are produced in Armenia in accordance with its purposes.
Key
Words: Armenian, Khachkar, Cross Stone, Middle Ages,
Architecture
ERMENİ
SANATINDA HAÇKAR/HAÇTAŞI
Haç, Hıristiyan
dünyasının tümünde olduğu gibi, Ermeni kültüründe de dini ve manevi bir sembol
olarak çok önemlidir. Bu sembol, Ermeni anıtsal mimarisine özgü
haçkarlarda/haçtaşlarında kendine özel bir yer edinmiştir. Ermenice “Խաչ” haç
ve “քար” taş kelimelerinin birleşiminde oluşan “Խաչքար” haçkar/haçtaşı, serbest
şekilde, kayalar üzerinde veya yapılarda bulunan, merkezinde haç motifi olan
genellikle dikdörtgen şeklinde, dik yerleştirilmiş taşları tanımlamak için
kullanılmıştır.
Ermeni sanatında
haçkarın kilise ve kilise düşüncesiyle güçlü bir bağı vardır. Ermenilerin 1722
yıllık Hıristiyan geçmişinin bir sembolü olan haçkarlar, onların yerleşik
oldukları bölgelerde, özellikle Kafkaslarda, Hristiyanlığın kabul edildiği 4.
yüzyıldan itibaren, ama daha yoğun olarak 5.-7. yüzyıllarda görülmeye
başlamıştır. Başlangıçta mezar taşı ya da stel olarak serbest şekilde açık
alanlara yerleştirilmiş haçkarlar, 30 cm’den 2 m’ye, hatta bazı örneklerde daha
da yüksek, anıtsal boyutlara sahiptir. Keski, murç, çekiç vb. aletler
kullanılarak yerel taş üstüne oyulan haçkar bitirildiğinde, yapılış amacına
uygun olarak din adamı tarafından kutsanır.
Ortaçağ boyunca
yaygınlaşan, genellikle alçak kabartma tekniğinde yapılan haçkarlar, 9. yüzyıl
sonlarından itibaren özellikle dini yapıların cephelerine de yerleştirilmeye
başlanmıştır. Haçkarların sadece dini yapıların duvarlarında değil, onların
etrafında, avlu duvarlarında, manastırkompleksleri içindeki farklı işlevli
mekânlarda, köprülerde, su kaynaklarında vb. yer bulması, çeşitli türlerde
süslemelerin, kompozisyonların ve zarif işçiliklerin ortaya çıkmasını
sağlamıştır.
Son çalışmalarla
birlikte, Ermeni mimarisinde görülen haçkarlarda süslemeler açısından
karakteristik bir bütünlük olduğunu söylemek güçleşmiştir. Haçkarların
karakteristik özellikleri dikkate alındığında farklı coğrafyalarda, farklı
ekollerle şekillendiği gözlenmiştir. Böylece haçkarların tarihini,
süslemelerini ve sembolik anlamlarını bir bütün olarak değerlendirmek gerektiği
anlaşılmıştır.
Ortaçağda siyasi ve
askeri olarak karışık olan Ermenilerin yaşadığı Kafkasya bölgesinde gelişen
haçkarların, özellikle süslemeleri açısından, temas halinde olduğu toplumlardan
etkilendiği, onları da etkilediği görülür. Ermenilerin kimliği için pek çok
anlam ifade eden haçkar geleneği, zaman zaman kesintiye uğrasa da, yüzyıllar
boyunca devam etmiştir. Günümüzde de Ermenistan’da amaçlarına uygun olarak
haçkar yapımı sürdürülmektedir.
Anahtar
Kelimeler: Ermeni, Haçkar, Haçtaşı, Orta Çağ, Mimari