Timurlu Dönemi Herat’ında Bir Müderris: Mesud Şirvânî’nin (ö. 905/1500) Entelektüel Biyografisine Doğru


Apaydın Y.

İslam Tetkikleri Dergisi, cilt.13, sa.2, ss.493-518, 2023 (Scopus)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 13 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2023
  • Doi Numarası: 10.26650/iuitd.2023.1296135
  • Dergi Adı: İslam Tetkikleri Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Scopus
  • Sayfa Sayıları: ss.493-518
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışma, biyografisi hakkında kısıtlı bilgilere sahip olduğumuz ve kendisine

atfedilen birçok eser ile tanınan Mesud Şirvânî’nin entelektüel hayatına

odaklanmaktadır. Hakkında yazılanlara bir alternatif olarak döneminde

istinsah edilen yazma mecmualardan hareketle bir biyografi teklif ettiğimiz

çalışmamızda, erken dönem kaynaklar ile sonraki dönem kaynakların

birbirinden ayrışan ve kimi zaman ters düşen ifadelerinin yazma eserlerden

elde edilen kodikolojik bulgularla tahkik edilip sunulması hedeflenmektedir.

Bu bağlamda Carullah koleksiyonu 1437 ve el-Mektebetü’l-Ezheriyye

koleksiyonu 2224 numaralarda kayıtlı, Şirvânî’nin yaşadığı dönem ve

mekânda, 9. yüzyıl Herat’ında istinsah edilen iki mecmua gündeme

getirilmiştir. Her ikisinde de Şirvânî’ye ait birçok eser yanında Şirvânî’nin,

akrânı düşünürlerle kurduğu ilişkilere dair tarihi kayıtlar içeren metinler yer

almaktadır. Özellikle Dâruşşifâ Medresesi’nde Şirvânî’nin müderris olarak

atandığı gün vesilesiyle Mir Atâullah el-Hüseynî ile aralarında cereyan eden

“mübâhase”, Şirvânî’nin kapalı kalan hayatına ışık tutması açısından önem

arz etmektedir. Yazıda, Şirvânî’nin hayatı hakkında yazılan kısıtlı ve bazen

yanıltıcı bilgi veren kimi araştırmalar da doğrudan mezkûr mecmualara

ve Şirvânî ile tanışıklığı olan tanıklara müracaat edilerek sorgulanmıştır.

Kaynaklar bu gözle tarandığında, Şirvânî için ilki irfânî, ikincisi ilmî olmak

üzere iki yönlü bir entelektüel hayattan bahsetmek mümkündür. Bir taraftan

Bâharzî’nin anlatısında öne çıkan, Molla Câmî’nin irşat halkasına dâhil olmuş

ve onun manevi rehberliğinin sâdık bir takipçisi Şirvânî portresi; öte yandan,

yazma mecmualarında karşımıza çıkan, tanım teorisi, lafızlar bahsi gibi

mantığın tasavvur kısmına odaklanan irili ufaklı hâşiye ve talikatların müellifi

Şirvânî’dir. Çalışmamızda Şirvânî’nin kimliğine yönelik Kâtip Çelebî’nin

gündeme getirdiği Rûmî nisbesinin aslı sorgulanarak bu nisbe ile anılan

düşünürlerin farklı kişiler olma ihtimali üzerinde durulmuştur. Hayatları

ve eserleri hakkındaki bazı benzerliklerin bu yönde bir yanlış anlaşılmaya

götürdüğü hususu vurgulanmıştır