Metamodern Sinemanın Eşiğinde: Everything Everywhere At All Once Üzerine Bir İnceleme


Creative Commons License

Koparan E.

2. Uluslararası Film Araştırmaları Sempozyumu, Sakarya, Türkiye, 17 Ekim 2023, ss.52

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sakarya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.52
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mevcut dönemde gelişen teknolojinin kültür ürünleri, üretim ve tüketim pratikleri ile bu ürünlerin algılanış biçimlerini dönüştürmesi kaçınılmazdır. Aydınlanma ve Modernizm’in Postmodernizm tarafından çözülmeye başlanması süreci; Post Postmodernizm ve Yeni Postmodernizm terimlerini ortaya çıkarmış ve Postmodernizm’in yeni bir duyarlılığa, duygu yapısına ya da Jameson’ın deyişiyle yeni bir “kültürel mantığa” evrilmesi gerektiği düşüncesi filizlenmiştir. Tam da bu noktada kültür teorisyenleri Timotheus Vermeulen ve Robin van den Akker; bu yeni kültürel mantığın çerçevesini çizebilmek, onu tanımlayabilecek bir kelime haznesi oluşturabilmek ve yeni dönemin yeni kültürel kuramını somutlaştırabilmek amacıyla Metamodernizm’i önerir. Modernizm ve Postmodernizm arasında, her ikisini de içeren ancak her ikisinin de ötesinde ve aşkın bir biçimde, bir “salınım” hareketiyle özetledikleri Metamodernizm’i Postmodernizm sonrası yaşanan kültürel mantık ve duyarlılık olarak tanımlarlar. Geçmişe dönük tavrını ironi yerine “postironi” ve “pastişle”, duygulanım pratiğini “yeni samimiyetle” ve biçimsel özelliklerini “quirky (ilginç/acayip)” ile tanımlamayı deneyen Metamodernizm, diziler ve diğer görsel işitsel materyallerin ardından sinemada da görülmüştür. En İyi Film dâhil olmak üzere 7 dalda Oscar kazanan Everything Everywhere at All Once (Yön: Daniel Kwan, Daniel Scheinert) filmi bu yeni kültürel mantığın en güncel ve yaygın örneği olmuştur. Bir fenomen olarak sinemanın kendisinin de dönüştüğü mevcut koşullarda, biçim ve içerik olarak Metamodern bir uygulamanın bu denli kabul görmesi de onu incelenmeye değer kılmıştır. Bu nedenle bu çalışmada; Metamodern duyarlılık ve özellikler ile filmin, onu Metamodernist kılan biçimsel ve içerik özellikleri irdelenmiş ve yeni dönemin kültürel mantığı Metamodernizm’in hangi koşullarda uygulanıp nasıl görünür olduğu saptanmaya çalışılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Metamodernizm, Sinema, Kültür, Everything Everywhere at All Once.

On the Edge of Metamodern Cinema: An Analysis on Everything Everywhere at All Once

It is inevitable that the developing technology in the current period will transform the cultural products, production and consumption practices and the way these products are perceived. With the process of Enlightenment and Modernism starting to dissolve by Postmodernism; The terms Post Postmodernism and New Postmodernism have emerged. The idea that postmodernism should evolve into a new sensitivity, emotional structure, or, in Jameson's words, a new "cultural logic" has sprouted. At this point, cultural theorists Timotheus Vermeulen and Robin van den Akker propose Metamodernism in order to draw the framework of this new cultural logic, create a vocabulary that can describe it, and embody the new cultural theory of the new era. They define Metamodernism, which they summarize with an "oscillation" movement between Modernism and Postmodernism, which includes both, but beyond and transcendentally, as the cultural logic and sensitivity experienced after Postmodernism. Metamodernism, which tries to describe its retrospective attitude with "postirony" and "pastiche" instead of irony, its affective practice with "new sincerity" and its formal features with “quirky”, has also been seen in cinema after serials and other audio-visual materials. The film Everything Everywhere at All Once (Dir: Daniel Kwan, Daniel Scheinert), which won 7 Oscars, including Best Picture, has been the most up-to-date and widespread example of this new cultural logic. In the current conditions in which cinema itself has transformed as a phenomenon, the acceptance of a Metamodern application as form and content has made it worth examining. Therefore, in this study; Metamodern sensitivities and features, as well as the formal and content features of the film that make it Metamodernist, have been examined and it has been tried to determine under which conditions the cultural logic of the new period, Metamodernism, is applied and how it appears.

Keywords: Metamodernism, Cinema, Culture, Everything Everywhere at All Once.