Şiddetsiz İletişim ve Sağlık Alanında Yansımaları


Boylu F. B., İşsever H.

in: Halk Sağlığında Güncel Derlemeler VI, Prof. Dr. Ferdi TANIR, Editor, Akademisyen Yayınevi Kitabevi, Ankara, pp.13-20, 2024

  • Publication Type: Book Chapter / Chapter Other Book
  • Publication Date: 2024
  • Publisher: Akademisyen Yayınevi Kitabevi
  • City: Ankara
  • Page Numbers: pp.13-20
  • Editors: Prof. Dr. Ferdi TANIR, Editor
  • Istanbul University Affiliated: Yes

Abstract

In essence, nonviolent communication is a communication approach that aims at compassion and peace. It is characterised by the expression of oneself with clarity, active listening to the other person with empathy, awareness of one's own inner world, and the demonstration of empathy to oneself. The utilisation of this approach in the field of health has the potential to yield numerous benefits for both health professionals and patients. The capacity of healthcare professionals to articulate themselves with clarity in their interactions with patients and colleagues, to recognise the humanity of others, and to simultaneously comprehend their inner world, despite the demands and pressures of their roles, enables them to take action based on this understanding. This can significantly contribute to the stress management and psychological resilience of employees through the establishment of healthy communication processes. Similarly, nonviolent communication training, which has been implemented in various clinics, also contributes to the healing and rehabilitation process of patients. This review describes general information about the nonviolent communication method, its possible areas of use for both employees and patients in the field of health, and the studies conducted with non-violent communication in the field of health to date.

Şiddetsiz iletişim özünde şefkati ve barışı hedefleyen; kendini netlikle ifade etme, karşındaki kişiyi empati ile dinleme ve kendi iç dünyanın farkında olma, empatiyi kendine de gösterme, adımlarından yola çıkan bir iletişim yaklaşımıdır. Bu yaklaşımın sağlık alanında kullanımı hem sağlık çalışanları açısından hem de hastalar açısından birçok olumlu potansiyel barındırmaktadır. Sağlık çalışanlarının hem hastalarla hem de diğer sağlık çalışanlarıyla kurdukları iletişim süreçlerinde kendilerini netlikle ifade edebilmelerinin, karşılarındaki kişinin insanlık halini görebilmelerinin ve aynı zamanda yaşadıkları yoğun ve stres yükü fazla olan çalışma hayatında kendi iç dünyalarının farkına varmalarının, daha sonra buradan yola çıkarak adım atmalarının kurulacak sağlıklı iletişim süreçleri ile çalışanların stres yönetimi ve psikolojik dayanıklılık kabiliyetlerine büyük katkısı olabilir. Benzer şekilde çeşitli kliniklerde uygulandığını gördüğümüz şiddetsiz iletişim eğitiminin hastaların iyileşme ve rehabilitasyon sürecine de çeşitli katkıları olmaktadır. Hazırlanan bu derlemede şiddetsiz iletişim metoduna dair genel bilgiler, sağlık alanında hem çalışanlar hem de hastalar açısından olası kullanım alanları ve bugüne kadar sağlık alanında şiddetsiz iletişim ile yapılmış olan çalışmalar anlatılmaktadır.