Kādî Abdülcebbâr’ın Şiî Kelâmına Etkisi: Şerîf el-Murtazâ’dan Nasîrüddin Tûsî’ye İvaz Anlayışı


Kavuk B.

Uluslararası Kâdî Abdülcebbâr Sempozyumu, Karabük, Türkiye, 1 - 03 Kasım 2024, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Karabük
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kādî Abdülcebbâr (ö. 415/1025) Mu‘tezile içerisinde olduğu kadar Şiî kelâmî düşünce geleneği açısından da önemli bir yere sahiptir. Ebû Abdullah el-Basrî (ö. 369/979-80) ile artan Mu‘tezile ve Şia etkileşimi Kādî Abdülcebbâr ile birlikte zirveye ulaşmıştır. Çalışmamız bu etkileşimi ivaz düşüncesi özelinde göstermeyi hedeflemektedir. Bu minvalde Kādî Abdülcebbâr’ın ivaz düşüncesini tevarüs eden Şerîf el-Murtazâ (ö. 436/1044) Ebû Ca‘fer et-Tûsî (ö. 460/1067) ve son olarak Nasîrüddin Tûsî’nin (ö. 672/1274) konuyla ilgili görüşleri ele alınacaktır. Dünyada var olan tüm elem ve üzüntülerin kabih olmadığına ve dünyada ya da ahirette bir karşılığının bulunması gerektiğine dair inançtan hareketle ortaya çıkan ivaz düşüncesi Mu‘tezile tarafından vücûb alellah görüşü çerçevesinde ele alınmıştır. Maddî veya manevî türden bu acıların karşılığında, övgü ve yüceltmeye konu olmamaları sebebiyle sevap; acı çekmenin bir hak ediş olması hasebiyle de tefaddul yoluyla nimet verilemeyeceğini ifade ederek ivazı sevap ve tefadduldan ayıran Kādî Abdülcebbâr ivazın vücûbiyeti, sebepleri ve uygulama biçimini detaylı bir şekilde ortaya koymuştur. İmâmiyye’nin önde gelen alimlerinden Şerîf el-Murtazâ ise daha önce Şeyh Müfid tarafından ortaya konulan ivaz düşüncesini, hocası Kādî Abdülcebbâr’dan tevarüs ettiği ilâhî adalet anlayışı doğrultusunda yeniden yorumlayarak İmâmiyye kelâmına dahil etmiştir. Talebesi Ebû Ca‘fer et-Tûsî tarafından da benimsenen bu yöntemle ivaz, ilâhî adalet ve teklif nazariyesi ekseninde ele alınmış, elemlerin varlığı ve tasnifi gibi bahisler Kādî Abdülcebbâr’ın el-Muğnî adlı eserinde olduğu gibi meseleye dahil edilmiştir. İvaz ve elemlerle ilgili görüşlerini Şiî kelâmından alan Nasîrüddin Tûsî’ye gelindiğinde ise Kādî Abdülcebbâr ile neredeyse aynı görüşte olduğu görülmektedir. Bu benzerliği gösterebilmek için Tûsî’nin ivaz anlayışı elemler bahsi ile bağlantılı olarak ortaya konulacak ve Kādî Abdülcebbâr’ın görüşleriyle mukayese edilecektir.