ISTANBUL HUKUK MECMUASI, cilt.80, sa.4, ss.1413-1470, 2022 (Hakemli Dergi)
Çalışmamızın amacı hukuk öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısını ölçmek ve buradan yola çıkarak toplumsal cinsiyet
eşitsizliğini hukuk eğitiminde ortadan kaldıracak araçlar ileri sürmektir. Hukuk, adaleti sağlamaya çalışan bir kurum olarak,
toplumsal cinsiyete dayalı adaletsizlikleri de ortadan kaldırmalıdır ve “Eğer hukuk adaleti temsil ediyorsa, herkes için adil
olmalıdır.”1
Hukuk ile toplumsal cinsiyet algısının, hukuk eğitimi ile bir ilgisinin olup olmadığı ise araştırılması gereken
bir konudur. Hukuk eğitiminin ataerkil toplumsal cinsiyet anlayışını değiştirmek için bir uğraş vermesi söz konusu mudur
yoksa bu alan tamamen hukukçuların kişisel tercihlerine mi kalmıştır? Başka deyişle hukuk eğitimi hukukçulara eşitlikçi
bir toplumsal cinsiyet algısı kazandıracak düzeyde midir? Bu konuda Türkiye’de hukuk fakültelerinde hukuk öğrencileriyle
yapılmış özgün bir çalışma bulunmamaktadır. Bu nedenle hukuk fakültelerinde toplumsal cinsiyet algısına dair bir durum
saptaması, toplumsal cinsiyete duyarlı eğitim modellerinin geliştirilmesinin ilk basamağıdır. Bu çalışmanın amacı, İstanbul
Üniversitesi Hukuk Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algılarını ölçmektir. Bu amaca yönelik olarak, bireylerin
toplumsal cinsiyet algılarını belirlemek ve değerlendirmek üzere Altınova ve Duyan tarafından (2013) geliştirilmiş,
geçerliliği ve güvenilirliği kanıtlanmış olan Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği (TCAÖ) kullanılmıştır. Bu ölçek dâhilinde 25
soruluk (nicel) anketle birlikte tarafımızdan hukuk öğrencilerine özgülenmiş sekiz soruluk (8 nitel) anket hazırlanmıştır.
Ardından toplamda 524 öğrenciden gönüllü katılımlarıyla (anket metninin başında “bilgilendirilmiş gönüllü onam formu”
yer almaktadır) anket (nicel ve nitel olmak üzere) yapılmıştır. Nicel anketin sonucunda İstanbul Üniversitesi Hukuk
Fakültesi öğrencilerinin toplumsal cinsiyet algısının olumlu yönde çok yüksek olduğu sonucuna ulaşılmış ve bu sonuç nitel
sorulara verilen cevaplarla da teyit edilmiştir.
Our study aims to measure the gender perception of law students and to propose tools that will eliminate
gender inequality in law education. The law, as an institution that seeks to achieve justice, must also eliminate
gender-based injustices, and “If law stands for justice, it must be justice for all.”2
Whether the perception of law
and gender has anything to do with law education is an issue that needs to be surveyed. Is it possible for law
education to try to change the patriarchal understanding of gender, or is this field entirely up to the personal
preferences of the lawyers? In other words, is law education at the level that would provide lawyers with an
egalitarian perception of gender? There is no original study on this subject involving students enrolled at law
departments in Turkey. Therefore, determining the situation of gender perception in law departments is the
first step in developing gender-sensitive education models. This study aims to measure the gender perceptions
of Istanbul University Faculty of Law students. For this purpose, the Gender Perception Scale (GPS), developed
and proven to be valid and reliable by Altınova and Duyan (2013), was used to determine and evaluate the
gender perceptions of the respondents. In addition to the 25-question survey (quantitative), we prepared
an eight-question survey (8 qualitative) specifically for law students. In this study, a survey (quantitative and
qualitative) was conducted with the voluntary participation of 524 students (there was an “informed voluntary
consent form” at the beginning of the survey text). As a result of the quantitative survey, it was concluded that
the gender perception of law students at the Istanbul University Faculty of Law ranked quite high in a positive
direction. This result was also confirmed by the answers received for the qualitative questions.