International Journal of Social Sciences, cilt.5, sa.2, ss.35-58, 2020 (Hakemli Dergi)
Havayolunun karlılık ve sürdürülebilirliği, yolcuları tarafından algılanan hizmet kalitesi düzeyi ile
yakından ilişkilidir. Farklı tecrübe ve kıdeme sahip kabin görevlilerinin tutum ve davranışlarının
araştırılması ve kabin amirlerinin benimsedikleri çatışma yöntemlerinin belirlenmesi, ekip içi uyumun
sağlanarak algılanan hizmet kalitesinin yüksek düzeyde tutulması açısından önem arz etmektedir.
Alanyazında, kabin ekipleri tarafından uygulanan çatışma yönetimi yöntemleri hakkında yeterli sayıda
çalışma bulunmamaktadır. Araştırma, Türkiye’ de faaliyet gösteren bir havayolunda nitel araştırma
yapılarak gerçekleştirilmiştir. Kasti örneklem seçim yöntemi kullanılarak havayolunun en az iki yıllık
kabin amirliği tecrübesine sahip kabin amirleri ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Transfer
yoluyla farklı havayollarından gelen tecrübeli kabin görevlileri, tecrübeleriyle ekibe yardımcı olarak
hizmet kalitesinin artmasına katkı sağlarken, havayolunun kabin amirliğine terfi edememiş mevcut
sinyor (kıdemli) kabin görevlileri ekip uyumunun ve yolcular tarafından algılan hizmet kalitesinin
azalmasına neden olabilmektedir. Tecrübeli ve sinyor kabin görevlilerinden yaşça küçük ve daha az
tecrübeye sahip kabin amirleri, tecrübeli kabin görevlileri için uzlaşmacı ve sinyor kabin görevlileri
için egemen olma çatışma yöntemini benimsemektedir. Kabin ekibi planlama faaliyetlerinde kabin
amiri ve kabin görevlilerinin yaş ve deneyimlerinin dikkate alınması, çatışma düzeyinin azaltılarak
hizmet kalitesinin artırılmasına katkıda bulunacaktır.
An airline’s profitability and sustainability are closely related to the level of perceived service quality by
passengers. Investigating the attitudes and behaviors of cabin attendants with different experience and
seniority and determining the conflict methods adopted by cabin chiefs is important in the mean of
keeping perceived service quality at a high level by ensuring harmony within the crew. In the literature,
there are not enough studies on conflict management applied in cabin crews. Research has carried by
using qualitative method in a private airline in Turkey. Semi-structured interviews were conducted
with cabin chiefs with at least two years of cabin chief experience by using the deliberate sampling
method. Experienced cabin crews, who transferred from different airlines, contribute to the increase
of service quality by helping to crew with their experience while senior cabin crews who could not be promoted to the cabin chief position can decrease of crew’s harmony and the perceived quality of
service. The cabin chiefs, who are younger and less experienced than the experienced and senior cabin
attendants, adopt the conflict method of being compromising for experienced cabin attendants and
dominating for senior cabin attendants. To contribute to increasing the service quality by reducing the
level of conflict, the cabin chief and cabin attendants’ age and experiences should take into account in
the cabin crew planning activities.
Keywords: Cabin Crew, Airline, Conflict Management