STORE ATMOSPHERE AND POP MATERIALS: A STUDY ON BUYING BEHAVIOR OF CUSTOMERS AT SUPERMARKETS IN ISTANBUL


Creative Commons License

EROĞLU PEKTAŞ G. Ö.

journal of naval science and engineering, cilt.10, ss.92-117, 2014 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10
  • Basım Tarihi: 2014
  • Dergi Adı: journal of naval science and engineering
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Academic Search Premier
  • Sayfa Sayıları: ss.92-117
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Yeni yüzyılda değişen tüketici istek ve ihtiyaçlarıyla işletmelerin değer ve anlayışları da değiştirmiştir. Bu gelişmelerle işletmeler çağdaş mağazacılık anlayışında değer-memnuniyet-sadakat ilişkisine önem vermeye başlamıştır. Perakendeciler müşterilerini bu ilişki modelinde tutundurarak, onların isteklerine cevap vermenin yanında memnuniyet oluşturmayı da sağlamalıdırlar. İşletmelerin değişen perakendecilik ve mağaza yönetiminde izledikleri pazarlama faaliyetlerinin tüketici satın alma davranışına etkisinde en önemli karar alanlarından bir tanesi de mağaza atmosferi ve pop reklâm aktiviteleridir. Bu çalışmada literatür bölümünde mağaza özellikleri ve pop reklâm aktiviteleri yer alırken, uygulama bölümünde ise tüketicilerin mağaza atmosfer ve pop reklâm aktivitelerine göre satın alma davranışları İstanbul ilindeki süpermarket uygulaması ile araştırılmıştır.

In the new century, the value and perception of the enterprises have changed due to the changes in consumers’ demands and needs. By virtue of this evolution, the enterprises have begun to attach importance to the value-satisfaction-royalty connection in the new contemporary merchandising concept. The retailers must promote their customers with this connection model and ensure creating satisfaction while meeting their needs. Regarding the marketing activities which enterprises follow in their changing retailing and store management, one of the most important factors that influence the customers’ buying behavior is the store atmosphere and pop advertising activities. In the literature section of this this study, store properties and pop advertising activities are analyzed; and in the application section, the impact of store atmosphere and pop advertising activities on buying behavior of consumers are analyzed with supermarket application in Istanbul.