KİŞİSEL VERİLERİN KORUNMASINA AKADEMİK BAKIŞ KVKK Akademi Derleme Çalışması, Hüseyin Can AKSOY,Pınar ÇAĞLAYAN AKSOY, Editör, KVKK Yayınları, Ankara, ss.195-209, 2023
Veri sorumlusunun ilgili kişilerin kişisel verilerine ilişkin başvurularını cevaplama
yükümlülüğü 24 Mart 2016 tarihinde kabul edilen ve 7 Nisan 2016 tarih ve 29677 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“Kanun”)
m. 13 kapsamında düzenlenmiş ve usul ve esasları 10.03.2018 tarihli 30356 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Veri Sorumlusuna Başvuru Usul ve Esasları
Hakkında Tebliğ (“VSBT”) kapsamında belirlenmiştir.
Veri sorumlusuna yapılacak başvurunun ilgili kişi nezdinde iki noktada özel önemi
bulunmaktadır. İlk olarak, ilgili kişi Kanun m. 11 uyarınca haklarını bu vesile ile
veri sorumlusuna yöneltebilmekte, kişisel verilerinin işlenme süreçlerine ilişkin
bilgi sahibi olabilmektedir. İkinci olarak ise ilgili kişinin Kişisel Verileri Koruma
Kuruluna şikâyet yoluna gidebilmesi için öncelikle veri sorumlusuna başvuru yolunu
tüketmiş olması gerekmektedir. İlgili kişinin başvurularının cevaplanması, ayrıca veri
sorumluları bakımından kişisel verileri Kanun’a ve de özellikle genel ilkelere uygun
olarak işlediğini ilgili kişiye gösterme alanı tanıdığından şeffaflık bakımından da önem
taşımaktadır. Öte yandan, aşağıda detaylarına ayrıca yer verilecek olmakla birlikte,
önemine binaen burada da veri sorumlusunun ilgili kişinin başvurularını cevaplama
yükümlülüğü ile aydınlatma yükümlülüğünün ayrı şeyler olduğunu belirtelim.