TÜRK DIN MÛSIKÎSINDE AHMED YESEVÎ NIN YERI TESIRI VE ÖNEMI


Creative Commons License

Demirci M.

Diyanet İlmi Dergi, cilt.52, sa.4, ss.215-242, 2016 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 52 Sayı: 4
  • Basım Tarihi: 2016
  • Dergi Adı: Diyanet İlmi Dergi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.215-242
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

ÖZ

Ahmed Yesevî'nin tasavvufî düşünceleri ve kurucusu olduğu

Yesevîlik (Yesevîyye) tarikatı, Orta Asya'dan başlayarak Anadolu'ya

ve Balkanlar'a kadar uzanan geniş bir coğrafyada etkili

olmuştur. Manevi kimliğinin yanı sıra edebî kimliği ile de öne

çıkan Yesevî, "Dîvân-ı Hikmet"'inde yazdığı şiirlerinde; ilâhî

aşkı, dinî konuları ve erdemli insanı oluşturan dinî-tasavvufî

unsurları öne çıkararak İslâm'ın Türkler arasında yayılmasında

önemli rol üstlenmiştir. Orta Asya Türklerinin İslâmlaşma

öncesi Kopuz eşliğinde icra ettikleri müzik geleneği Yesevî'nin

hikmetlerinin de eklenmesiyle farklı bir muhtevaya bürünmüştür.

Böylece, Yesevî'nin hikmetleri Anadolu irfan geleneğimizi

yansıtan Türk din mûsikisine de nüfuz etmiş ve son dönmede

yapılan yeni beste ve icra şekilleri ile dikkatleri üzerinde

toplamaya başlamıştır. Bu makale, Ahmed Yesevî'nin Türk

din mûsikisindeki yerini, tesirini ve önemini ortaya koymayı

amaçlamaktadır.

Anahtar Kelimeler: Ahmed Yesevî, Yesevîlik, Din mûsikisi,

Mûsiki, Zikir, Kopuz, Hikmet.