İslamî Araştırmalar Dergisi, cilt.26, sa.2, ss.53-67, 2015 (Hakemli Dergi)
nsanoğlunun bu âlemdeki oluş ve bozuluşu, etrafında olup biteni açıklamak için gayrı ihtiyari bir şekilde başvurduğu en önemli kavram kuşkusuz nedenselliktir. Bu kavram, birikimsel bir
miras üzerine, tümevarımsal bir yapıda inşa edilen insanlık tarihindeki en önemli ve basit aklî çıkarımların başında gelmektedir. Ancak zaman içinde daha argümentatif ve kozmopolit bir muhteva
kazanan bu kavram başta inanç olmak üzere, pek çok tartışmanın odak noktası olmuştur. Gazâlî
nedensellik kavramı üzerine fikir yürüten en önemli İslam düşünürlerinin başında gelmektedir.
Ortaya koyduğu görüşlerle İslam dünyasının en önemli düşünürlerinden biri olan Gazâlî, İslam
dünyasını derinden etkilediği gibi Batı düşüncesinde de kayda değer izler bırakmıştır. Nedensellik
kavramı da bu etkinin en önemli örneklerinden birisini teşkil etmektedir. Biz bu çalışmamızda
onun ontik ve epistemik temelli ikili nedensellik algısını ortaya koyarak, bu kavramın onun felsefesi içindeki önemini tartışmaya çalışacağız.
When it comes to coming into being and perishing, as well as occurrences the most important concept that man involuntarily refers to is causality. This concept is the foremost of most
important and simple reasoning on of the history of the man that is built as a cumulative and inductive structure. On the other hand, the concept that gains strength in time as it gets more argumentative and reaches wider and more cosmopolite grounds, has been a center of debate throughout
the history especially in regard to religious belief. Ghazali is the most eminent one of the pioneer
Muslim names who has commented upon causality. Ghazali as one of the key figures of the Islamic
world has had a great impact on the Islamic world and acted upon in the West. The concept of
causality is the corner stone of this great influence. Through this article we will hold the discussion
of his twofold conception of causality (ontic and epistemic) and touch upon its significance within
his philosophy.