İnternetin Başlangıcı ile Canlandırmada Yeni Anlatım Biçimleri; GIF ve Doodle Bağlamında Bir Araştırma


Creative Commons License

Balaban Y., Çevik İ. F.

Turkish Studies - Information Technologies and Applied Sciences, cilt.15, sa.4, ss.417-430, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

Teknolojinin gelişmesi ile paralel bir ilerleme gösteren canlandırma, teknolojik aygıtların yanı sıra
İnternet’in de yaygınlaşması ile sınırsız bir kullanım alanına sahip olmuştur. İnternette yer alan sosyal medya
mecraları ve arama motorları gibi çevirim içi yayın alanlarında ise kullanıcıların dikkatini çekmek ve daha
uzun süre sayfada tutmak amacı ile farklı canlandırma türleri tercih edilmeye başlanmıştır. Google arama
motoru üzerinde yer alan Doodle ve sosyal medya mecralarında kendine yer bulan GIF’ler bu çerçevede ele
alınabilecek farklı tekniklerle hazırlanan canlandırma türleridir. Bu araştırmada Doodle ve GIF’ler farklı
yönleri itibariyle karşılaştırılıp, analiz edilmiştir. Belirlenen kategoriler doğrultusunda içerik analizi
yöntemiyle iki türün birbirinden farkları ve benzerlikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Öncelikle İnternetin
gelişimi, hangi aşamalardan geçerek günümüze kadar gelindiğine değinilmiştir. Ardından çalışmanın konusunu
oluşturan GIF ve Doodle çalışmalarının içeriğine ve tarihçesine değinilmiştir. Çalışmanın analiz kısmında ise
belirlenen örneklemeler doğrultusunda içerik çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu doğrultuda farklı
kategoriler tespit edilmiş bu kategorilerin alt kategorileri oluşturulmuş ve çalışmalar bunlar doğrultusunda
çözümlenmiştir. İnternet dünyasında daha eski ve geleneksel olan GIF’ler yaygınlık olarak daha çok
bilinmektedir; buna karşın Doodle çalışmaları, günümüzde çok fazla kullanıcısı olan Google arama motoru
sayesinde çok sayıda insana ulaşmaktadır. GIF ve Doodle’ların benzerlikler içermekle birlikte işlevleri,
yayınlandıkları platformlar gibi yönler itibariyle de birbirinden farklı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Animation, which progressed in parallel with the development of technology, has had an unlimited
usage area with the widespread use of the Internet as well as technological devices. On the other hand, in online
broadcasting areas such as social media channels and search engines on the Internet, different animation types
have started to be preferred in order to attract the attention of users and keep them on the page for longer. GIFs,
which find their place in Doodle and social media channels on the Google search engine, are animation types
prepared with different techniques that can be handled in this framework. In this study, Doodle and GIFs have
been compared and analyzed in terms of different aspects. The differences and similarities of the two genres
were tried to be determined with the method of content analysis in line with the determined categories. First of
all, the development of the Internet, the stages through which it has come up to the present, is mentioned.
Afterwards, the content and history of GIF and Doodle studies that form the subject of your study are
mentioned. In the analysis part of the study, content analysis was used in line with the samples determined. In
this direction, different categories have been determined and sub-categories of these categories have been
created and the studies have been analyzed accordingly. GIFs, which are older and traditional in the web world,
are more widely known, however, Doodle studies reach a large number of people thanks to the Google search
engine, which has many users today. It has been concluded that although GIFs and Doodles contain similarities,
they are also very different from each other in terms of aspects such as their functions and the platforms on
which they are broadcast.