Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergis, vol.4, no.2, pp.1-12, 2020 (Peer-Reviewed Journal)
Kültür tarihine
baktığımızda, farklı kültürlerin sürekli birbirleriyle etkileşim içinde
olduğunu görmekteyiz. Modern dünya kültürünü de irdelediğimizde, farklı coğrafyalarda yer alan, ancak
belirli koşullar sonucunda iletişim içerisine giren çok çeşitli özgün kültürün
adeta bir bileşimini görmekteyiz. Bu
kültürel çeşitlilikler hem eşzamanlı, hem de artzamanlı olarak bir diyalog ve
etkileşim içerisinde bulunmaktadır. Yapmış olduğumuz çalışma da bu konsept doğrultusunda
incelenecektir.
Birçok kültürel alanda olduğu gibi görsel sanatlar
alanında da yabancı kültürlere ait öğeler alınarak ulusal olanaklar
genişletilmiş ve zenginleştirilmiştir. Rus edebiyatında XIX yüzyıl sonu ile XX
yüzyılın başında yaşanan gelişmeler beraberinde tiyatro ve sinema sanatını da etkiler.
Giderek sanat alanındaki yeni doğuşlar, yeni anlatımlar Sembolizm, Akmeizm,
İmajenizm, Fütürizm akımlarıyla buluşur. Çalışmamızda Türkiye Cumhuriyeti’nin
ilk 20 yılında Türk–Rus ilişkilerini kültürel bağlamında, Türk sinemasının Rus
sinemasıyla iletişimi incelenecek, ne denli etkili olduğunu gösterilecektir. Rus
sinemasının yenilikçi olarak adlandırılan akımlar ve kuramlar oluşturduğu
dönemde, Türk sinema âleminin yanında yer alması, verdiğimiz örneklerden de
anlaşıldığı gibi, yeni kurulan Cumhuriyet’in sanat yaşamında önemli gelişmelere
neden olur. Türk sineması Batı taklitçiliğinden kurtulduğu gibi, kendi sanatsal
buluşlarının temelini oluşturacak girişimlere de yol açtığı kanıtlanacaktır.