Ölçünün Latin Şiiri Çözümlemelerindeki Önemi ve Öğretim Yöntemi Üzerine


Creative Commons License

Öyken E.

Sophron. Güler Çelgin'e Armağan Yazılar, Filiz Cluzeau,Özge Acar,Nilay Ediz Okur,Vicdan Taşçı, Editör, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, ss.327-373, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Arkeoloji ve Sanat Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.327-373
  • Editörler: Filiz Cluzeau,Özge Acar,Nilay Ediz Okur,Vicdan Taşçı, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bilindiği gibi, Yunan ve Latin edebiyatında şiir formundaki eserler temelde hece uzunluğuna dayalı çeşitli ölçülerle oluşturulmuştur. Yunan şiirinde ölçülerin önemli bir kısmı sözlü edebiyat geleneğinin izlerini taşırken, özellikle MÖ III. yüzyıldan itibaren yazılı Yunan edebiyatını model alarak gelişen Latin edebiyatında çoğunlukla Yunan şiir ölçülerinin Latinceye uyarlanmış biçimleri kullanılmıştır. Bu ölçüler ile Divan edebiyatında kullanılan aruz arasında belirgin benzerlikler bulunuyor olmasına rağmen Türkiye'deki klasik filoloji öğretiminde şiir ölçüsü konusu genellikle ikincil önemde sayılarak ihmal edilmiş ve şiir çözümlemelerinde üzerinde yeterince durulmamıştır. Bu çalışmanın amacı güncel yaklaşımlar ışığında şiir ölçüsünün Latin filolojisindeki, özellikle de şiir çözümlemelerindeki önemine dikkat çekmek ve Latin şiirinin bu önemli boyutunun etkili biçimde öğretilmesine katkı sağlayacak bir model sunmaktır

As is known, works in the form of poetry in Greek and Latin literature were composed with various metres based basically on syllable length. While a significant part of the metres in Greek poetry bears the traces of the oral literary tradition, in Latin literature, which developed by modelling written Greek literature from the third century BCE onwards, mostly Latinized forms of Greek poetic metres were used. Although there are clear similarities between these metres and the aruz used in Divan Literature, the subject of poetic metre is generally neglected in the teaching of classical philology in Turkey as being of secondary importance and not sufficiently emphasized in the analysis of poetry. The aim of this article is to draw attention in the light of current approaches, to the importance of metre in Latin philology, especially in poetic analysis, and to offer a model that will contribute to the effective teaching of this important dimension of Latin poetry.