Didem Madak Şiirinde Zaman ve Mekân


Salman C.

Didem Madak'ı Okumak, Solmaz Zelyut, Editör, Metis Yayınları, İstanbul, ss.217-250, 2015

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Diğer
  • Basım Tarihi: 2015
  • Yayınevi: Metis Yayınları
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.217-250
  • Editörler: Solmaz Zelyut, Editör
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Toplumsal var oluş düzleminin iki temel eksenini oluşturan zaman ve mekân momentlerinin toplumsal kuramda ele alınışı, 20. yüzyıl ortalarına kadar eşitsiz bir seyir işlemiştir. Zaman, tarihin eski dönemlerinden bu yana birey ve toplum yaşamının asıl açıklayıcısı olarak mekânı da bastıran bir etkinlik düzeyinde ele alınırken, mekân, ancak 1960’lar sonrası toplumsal kuramda açıklayıcı bir değişken olarak yer almaya başlamıştır. Bir başka anlatımla, 1960’lara kadar toplumsal olanın açıklanmasında tarih, coğrafyayı öncelemiş; gündelik hayatın döndüğü mikro mekânlardan toplumsal olanın somut izlerini taşıyan makro mekânlara kadar “mekân boyunca gerçekleşen içsel farklılaşma süreçleri”, John Urry’nin deyişiyle bir akademik boşlayışa kurban gitmiştir. 1960’lardan itibarense, Lefebvre’in gündelik hayatı mekân üzerinden ele aldığı çalışmaların öncülüğüyle toplumsal kuramda mekân, zaman ile iç içe bir belirleyici moment olarak ele alınmaya başlanmıştır.

Genel olarak edebiyatta, özelde ise şiirde bu durum farklı işler. Evler, oteller, iş alanları; saraylar, kaleler, savaş meydanları; köyler, kasabalar, semtler, şehirler; yazarın ya da şairin dilinde somut yaşanmışlık atmosferinin birincil yahut dolaylı belirleyicisi olarak çokça resmedilmiştir. Türkçe şiirde Tanzimat’tan başlayarak Cumhuriyet dönemi şiirine de yansıyan mekân anlatımı, özellikle köyler ve şehirler üzerinde yoğunlaşır. Bu anlatım, daha çok zaman içinde gözlenen yaşam tarzı değişiminin ve farklı dönemlerde öne çıkan farklı toplum ideallerinin vücut bulduğu zemini resmeder. Bu resim, kültürel kodlarla örülmüştür ve ya –köy, şehir, memleket gibi- bir kültürel yaşam biçimini anlatmaya yarayan makro mekânlara yönelir ya da belirli bir şehir ya da semt anlatımıyla somut bir mekân manzarasının sınırlarına sıkışır.

Didem Madak şiirinde zamanın ve mekânın kullanımı, her ikisinin gündelik hayatı biçimlendiren ve iç içe dönüştüren etkisini, şiiri bir mekân manzarasına sıkıştırmayan ve değişimi salt kronolojik anlatımla sınırlamayan bir hareketlilik içinde verilir. Pulbiber Mahallesini Tanıyalım, Pulbiber Mahallesi Tarihi ve Kendim Ettim Kendim Buldum başta olmak üzere Annemle İlgili Şeyler, Kurabiye, Ah’lar Ağacı, Çalıkuşu’nun Z Raporu, Kalbimin En Doğusunda gibi şiirleri ve metinlerinde Madak, hem bir dönem anlatısıyla örülü nostaljik bir zaman dili hem de bu zamanın yaşantısına atmosfer olarak sunulan mekan odaklı gündelik hayat motifleri kullanır. Madak şiirinde mekan, bireyin gündelik hayatını bire bir etkileyen somut ve mikro ölçekli bir temel nostalji nesnesidir. Mahalle, avlu, gecekondu, bahçe, semt pazarı, oda, sokak gibi pek çok mekân unsuru, Madak’ın dilinde bir zaman anlatısının bazen silik bazen renkli manzaraları olarak şiire hayat verir. Bu yönüyle zaman ve mekân, Madak şiirinde farklı ve birbirinden bağımsız kategoriler içinde değil biri diğerini biçimlendiren ya da yansıtan somut nesneler üzerinden nostaljik bir iç içelikle verilir. Bu iç içeliğe asıl kimliğini verense Madak’ın kendi halinde ve çoğu zaman yalnız “kadını” şiirin nirengi noktasına yerleştiren anlatımıdır. Madak, edebiyatta ve toplumsal kültürde kadınla özdeşleştirilen ev, avlu, bahçe, mahalle, pazar gibi dar mekân çemberlerini şiirin asli atmosferi haline getirerek mikro mekândan makro anlatıma ulaşmayı başaran bir pencere açabilmiştir.

Bu çalışma, toplumsal kuramda ve edebiyatta/şiirde zaman ve mekân kullanımına ilişkin genel bir sunumun ardından Didem Madak şiirinde zaman-mekân iç içeliğini ele almayı amaçlar. Toplumsal kültürde kadınla özdeşleştirilen mikro mekânların şiir dilinde kullanımı ve bu yolla şiirin mekâna sıkıştırılmamış mekânsallığı, çalışmanın ışık tutmayı amaçladığı bir diğer boyutudur.

 

Anahtar Sözcükler: Mekân, Zaman, Mahalle, Şiir, Kültür, Kadın.