SKANDAL SÖYLEMİ VE YENİ MEDYA: ELEŞTİREL SÖYLEM ANALİZİYLE HÜRRİYET HABER SİTESİ ÖRNEĞİ


Creative Commons License

Gür Omay E. G.

Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, cilt.11, sa.35, ss.998-1020, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Bu makalenin amacı, yeni medyada bir skandalın nasıl inşa edildiğini anlamak ve bu süreci aydınlatmaktır. Bekçi gazeteciliği (watchdog journalism) bakış açısından skandalların önemli olduğu günlere oranla, yeni medya sayesinde skandallar dönüşüm geçirmiştir. Skandallar artık toplumsal düzeyde normların ihlalinden daha fazlasını ifade etmektedir. Günümüzde skandallar, artan iletişim hızı, dijital trafik, dikkat ekonomisi, görünürlük ve etkileşim getirmekte ve böylelikle gazetecilik alanında bir söylem işlevi görmektedir. Yeni medya, çoğu haberi skandal söylemiyle sunmaktadır. Bu tür haberler nedeniyle okurların bu tarz haberlere olan ilgisi azalırken, haberciliği ve haber üretimini dönüştüren dijital platformlar, kullanıcının ilgisini bu şekilde çekmeye çalıştığından ve haberler de platform mantığından etkilendiğinden, skandallar yeni bir bakış açısıyla incelenmesi gereken olgular haline gelmiştir. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden eleştirel söylem analizi kullanarak yeni medyada inşa edilen bir söylem haline gelen skandalları incelemeyi amaçlamaktadır. Veriler, ana akım gazetelerden olan Hürriyet gazetesinin internet sitesinden toplanmıştır. Hürriyet gazetesi hem yüksek okur oranı hem de ana akım medyayı temsil etmesi ve Hürriyet gazetesinin haber sitesinin en çok trafiğe sahip haber sitesi olması nedeniyle seçilmiştir. Çalışmanın örneklemi olarak amaçlı örneklem tercih edilmiştir. Amaçlı örneklem çalışmanın amacıyla uyumluluk göstermektedir. Kısa süreli (bir haftalık) zaman aralığında yer alan haberler incelenmiş, bu süre zarfında on skandal haberine ulaşılmıştır. Kısa süreli zaman diliminde yer alan skandal haberlerinin çokluğu yeni medyanın skandal konusundaki tutumuna ışık tutar niteliktedir. Çalışma, skandalın bir söylem olarak yeni medyada inşasının, tık yemi (click-bait) görevi görerek, dijital trafiği artırarak ticari olarak kazanç sağlamakta olduğunu göstermektedir. Bu açıdan yeni medya skandal söylemini yeniden inşa etmiş, skandalları bekçi gazeteciliğinin önemli bir unsuru olmaktan çıkarmış, skandallar dijital trafiği artırıcı bir öğe haline gelmiştir.
The aim of this paper is to define and understand how a scandal operates in the new media. Unlike the old days when scandal used to stand for watchdog journalisms’ critical asset, new media transformed the scandal as well. Scandals now refer to more than transgression of norms on societal level. Because, today scandals rather act as a discourse on journalistic level which bring speed, digital traffic, attention, visibility and interaction. Scandals are obscured in the dust of new media frenzy covering scandal. As new media seeks attention, journalistic practices such as watchdog journalism stays in the background. The digital platforms that transformed the media and journalism and the formation of news seek attention of the user no matter what happens. News are tailored according to platform logic. This paper aims to analyze the scandal as a discourse in the new media by the help of critical discourse analysis. In this paper, news about scandal are analyzed by critical discourse analysis. The data were collected from the website of Hürriyet newspaper, which is one of the mainstream newspapers. Hürriyet was chosen because it represents the mainstream media, and as the news site of Hürriyet has the most traffic when compared to other newspapers websites in the Turkish media. Purposive sampling was chosen as the sample of the study. Purposive sampling is compatible with the purpose of the study. The news in a short-term (one-week) time period were examined, and ten scandalous news were analyzed during this period. The abundance of scandalous news in a short period of time sheds light on the new media's attitude towards scandal. The study shows that the construction of scandal in new media as a discourse is commercially profitable because it increases digital traffic by acting as a click-bait. In this respect, the new media has reconstructed the scandal as a discourse, and scandals have ceased to be an important element of watchdog journalism and have become an element that increases digital traffic.