Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi, sa.7, ss.115-142, 2014 (Hakemli Dergi)
Amaç
Bu çalışma hemşirelik mesleğine ilişkin toplumsal statü ile hemşirelik mesleğine yaklaşım
ölçeği içinde yer alan ataerkil gelenek, cinsiyet, eğitim düzeyi, sosyo-ekonomik
düzey, medeni durum ve örgütlenme boyutları arasındaki ilişkileri belirlemeyi amaçlamaktadır.
Yöntem
Kesitsel tanımlayıcı tipteki çalışmanın örneklemini, İstanbul’da faaliyet gösteren
devlet hastanelerinde görev yapan hemşirelerden, tesadüfî örneklem yöntemine göre
seçilmiş 578 hemşire oluşturmaktadır. Veriler sosyo-demografik özellikler ile Hemşirelik
Mesleğine Yaklaşım Ölçeği ve Hemşirelik mesleğine ilişkin toplumsal statü
ölçek soru formları ile toplanmış, ortalama ve yüzdelik dağılım ile faktör analizi, korelasyon
ve regresyon analizleri ile değerlendirilmiştir.
Bulgular
Hemşirelik Mesleğine Yaklaşımda en yüksek etki medeni durumun etkisi en düşük
etki eğitim düzeyi etkisidir. Hemşirelik mesleğiyle ilgili tüm yaklaşımların toplum
sal statüyü etkilediği ortaya çıkmıştır. Hemşirelik Mesleğine Yaklaşım boyutlarından
ataerkil yapı, sosyo-ekonomik durum, eğitim, cinsiyet, medeni durum ve örgütlenme
düzeylerinin hemşirelik mesleğine yönelik toplumsal statü ile anlamlı düzeyde ilişkili
olduğu ortaya çıkmıştır. Hemşirelikle ilgili yaklaşımların hem toplumsal statüyle ilişkisi
olduğunu hem de toplumsal statüyü etkilediği ortaya çıkmıştır. Ataerkil gelenek,
eğitim ve medeni durumun hemşireliğe ilişkin toplumsal statünün oluşmasında etkili
olduğu görülmüştür.
Sonuç
Hemşirelik mesleğine yönelik yaklaşımlarla toplumsal statü arasında ise anlamlı ilişki
bulunduğu, hemşirelik mesleğine yönelik yaklaşımların da hemşirelerin toplumsal
statüsünü etkilediği söylenebilir.
Purpose
This study aims to designate relations on social status scale regarding nursing and
approach to nursing among patriarchal tradition, gender, educational level, socio
economic level, marital status and dimensions of being organized.
Method
Sample of cross sectional descriptive study was formed with 578 selected nurses, with
random sampling method, who were working for government hospitals in Istanbul.
Data were collected with socio demographic characteristics and approach to nursing
scale and social status questionnaires relating to nursing, evaluated with average and
percentage distribution of factor, correlation and regression analyses.
Findings
In nursing approaches, highest effect is for marital status, lowest effect is for
educational level. All nursing approaches effect social status. Patriarchal structure,
socio economic state, education, gender, marital status and being organized levels are
meaningfully related to social status connected with nursing. Approaches related to
nursing are both related to social status and effect social status. Patriarchal tradition,
education and marital status are effective on social status formation related to nursing.
Conclusion
There is a meaningful relation between nursing approaches and social status, nursing
approaches effect social status of nurses too.