In our article, we discuss the signifiers of the experiences hidden in the spiritual structure of the human being, where psychoanalysis and art meet, through works of art. The study focuses on Salvador Dali’s Metamorphosis of Narcissus, Michelangelo Merisi Da Caravaggio’s Sacrifice of Isaac and Jackson Pollock’s One (Number 31). The spiritual factors that influenced the creation of these works are analyzed. Elements such as composition, movement, color, form, style, and subject applied by the artist duing the creation of the work are examined, and the signifiers of the experiences hidden in the spiritual world that lead to the preference of these elements are interpreted. The study also analyzes the factors that affect the spiritual world of individuals in relation to the subject, in the context of Lacan’s theory of “imaginary”, “symbolic” and “real”. The effects of childhood experiences on the spiritual world are examined and their projections in the works of art were explained. The study also explores the spiritual world reflections of concepts such as the view of the other, objet petit a, object of desire, view, Father’s law, castration, anxiety, fear, scoptic impulse, tukhe and automaton, as expressed by Jacques Lacan, which are the signifiers found in the aforementioned works of art. In conclusion, the article asserts that art explains the subject that psychoanalysis aims to analyze through the work.
Araştırmamızda, psikanaliz ile sanatın birleştiği yer olan insanın ruhsal yapısında saklı kalmış deneyimlerin sanat yapıtındaki gösterenleri ele alınmıştır. Konunun incelenmesinde Salvador Dali’nin Narcissus’un Metamorfozu, Michelangelo Merisi Da Caravaggio’nun İshak’ın Kurban Edilişi ve Jackson Pollock’un Bir (Numara 31) isimli eserleri yer almıştır. Bu eserleri meydana getiren ruhsal dünyadaki etkenler çözümlenmiştir. Eser, sanatçı tarafından icra edilirken uygulanan kompozisyon, hareket, renk, biçim, üslup, konu gibi ögeler incelenmiş; bu ögelerin tercih edilmesine sebep olan ruhsal dünyada saklı kalmış deneyimlerin eserdeki gösterenleri yorumlanmıştır. Konuyla ilişkisi bakımından insanın ruhsal dünyasını etkileyen faktörler; Lacan’ın kuramına göre “imgesel”, “simgesel” ve “gerçek” düzende ele alınmıştır. Buradan hareketle çocukluk yaşantılarının ruhsal dünyaya etkisi incelenerek sanat eserlerindeki iz düşümleri açıklanmıştır. Ayrıca Jacques Lacan’ın ifade ettiği öteki’nin bakışı, objet petit a, arzu nesnesi, bakış, Baba’nın yasası, kastrasyon, kaygı, korku, skoptik dürtü, tukhe ve automaton gibi kavramların ruhsal dünyadaki yansımaları yukarıda adı geçen sanat eserlerinde bulunan gösterenler üzerinden analiz edilmiştir. Sonuç olarak psikanalizin çözümlemek istediği konuyu sanatın eser aracılığıyla anlattığı ifade edilmiştir.