Turkish Studies- Comparative Religious Studies, cilt.18, sa.3, ss.287-310, 2023 (Hakemli Dergi)
Eski zamanlardan beri varlığını sürdüren ve folklorcuların yaşayan din olarak adlandırdıkları paranormal inançlar, günümüzde çok farklı bir karakterlerde yeniden şekillenmekte ve batıl inanç/hurafe kavramlarını da aşan dinamiklikte gündeme gelmektedir. Din eğitiminin amaçları arasında öğrencilerin bilgi elde etme yollarını ve aklını kullanma yeteneklerini geliştirmek de yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin paranormal inançları ile Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersinin amaçlarına erişim düzeylerini ölçmek ve bu ikisi arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırma, etik kurul onayı alınmış olup nicel yöntemle, 2021 yılında, Şanlıurfa’da yapılmıştır. 444 öğrencinin katıldığı araştırmada paranormal inanç ölçeği ve DKAB dersinin genel amaçlarına erişim düzeyi ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin dini paranormal inançlarının yüksek, dini olmayan paranormal inançlarının ise düşük olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin DKAB dersi amaçlarına erişim düzeylerinin ölçek boyutlarında tam ve yüksek olarak değiştiği belirlenmiştir. Öğrencilerin dini paranormal inançları ile DKAB dersi amaçlarına erişim düzeyleri arasında pozitif bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Buna göre DKAB dersinin amaçlarına erişim düzeyi arttıkça öğrencilerin dini paranormal inanç düzeylerinin de arttığını söylemek mümkündür. Dini olmayan paranormal inançlar ile DKAB dersinin amaçlarına erişim düzeyleri arasında ise anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Bu sonuçlar ışığında, İslam dini tarafından batıl inanç/hurafe olarak isimlendirilen akıl ve gerçek dışı inanışların gençler arasında popülerliğinin azalması için din eğitimine daha fazla önem verilmesi önerilmektedir.
This paper focuses on the relationship between religious education and paranormal beliefs. In addition, the level of reaching the general goals of the religious lesson and the paranormal belief levels of high school students is examined in the research. From the beginning of humanity to the present, many different forms of belief have emerged. Some of these beliefs are religious beliefs. Others, although not fully expressed as religious beliefs, cannot be considered apart from religion. It is important to examine the relationship between these beliefs, which are defined as paranormal beliefs, and religious education. This study, which was carried out in 2021 with the quantitative research method, was applied in Şanlıurfa. In this study, the Paranormal belief scale developed by Tobacyk and the Scale of the level of achievement of general purposes of religious lessons developed by Çakmak and Ay were used. 444 students participated in the study. According to the results of the research, it was determined that the religious paranormal beliefs of the students were high, and the non-religious paranormal beliefs were low. It has been observed that there is a positive relationship between religious education and students' religious paranormal beliefs. Accordingly, it is possible to say that the religious paranormal belief levels of students receiving religious education have also increased. Considering the students' interest in paranormal phenomena, these subjects can be included more in religious education programs. In this way, it can be ensured that students obtain more accurate information about irrational and unrealistic beliefs.