Çocuk Edebiyatındaki Kayıp Mültecilerin İzinde Duyarlılık Eğitimi


Creative Commons License

Melanlıoğlu D.

Türkiyat Mecmuası, cilt.30, sa.1, ss.161-179, 2020 (Hakemli Dergi) identifier

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 30 Sayı: 1
  • Basım Tarihi: 2020
  • Doi Numarası: 10.26650/iuturkiyat.720128
  • Dergi Adı: Türkiyat Mecmuası
  • Sayfa Sayıları: ss.161-179
  • İstanbul Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Suriye Savaşı ile göç ve mültecilik, günlük hayatın bir parçası hâline dönüşmüşkenedebiyatın bu konuya kayıtsız kalması mümkün değildir. Ev sahibi toplumunmültecileri nasıl gördüğü ve mültecilerin yeni geldikleri topluma uyum sağlamadane gibi süreçlerden geçtiği edebiyata zengin bir malzeme sunmaktadır. Ayrıcaedebiyat bu anlamda birinin diğerini anlama çabasına, empatik düşünmesineşahitlik etmektedir. Toplumdaki her yaş grubundan bireyin bu anlamda duyarlılığasahip olması beklenmektedir. Ön yargıların davranışları gölgelemediği çocuklukdöneminde duyarlılığa ilişkin bir eğitim toplumda ileriye dönük huzurun tahsisiiçin gereklidir, denilebilir. Bu bağlamda çalışmanın amacı, göç ve mültecilikkonulu Arkadaşım Korku, Kayıktaki Çocuk, Yolculuk, Tarık ve Beyaz ile Akim Koşuyoradlı çocuk kitaplarını duyarlık eğitimi açısından incelemektir. Bunun için nitelaraştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmış, ulaşılanveriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir. Kitaplarda sevgiye duyarlık, kültürelduyarlık, aile bireylerine duyarlık, toplumsal huzura duyarlık, doğaya duyarlık,dilsel duyarlık temel yaşam ihtiyaçlarına duyarlık ve iyilik yapmaya duyarlığınsıklıkla geçtiği tespit edilmiştir. Sonuç olarak içerdiği zengin duyarlık malzemesiile adı geçen beş kitabın çocukta duyarlığı geliştirebileceği ve duyarlık eğitimindekullanılabileceği söylenebilir.
While the Syrian War, immigration, and refugees have become a part of daily life, it is not possible for literature to remain indifferent to them. In addition to providing rich material to literature through the investigation of how a host society sees refugees and what processes refugees go through to adapt to a new society; the concept of immigration is also important in terms of understanding each other and gaining empathy. Individuals from every age group in society are expected to have sensitivity in this sense. It can be said that training on sensitivity in childhood, when prejudices do not shadow behaviours, is necessary for the establishment of peace among the future generations of society. In this context, the purpose of the study was to examine the children’s books named Arkadaşım Korku, Kayıktaki Çocuk, Yolculuk, Tarık ve Beyaz Karga and Akim Koşuyor on the subject of migration and refugee in terms of sensitivity training. To this end, a document analysis, one of the qualitative methods, was used and the collected data was analyzed with a descriptive analysis. It was found that the subjects of sensitivity to love, culture, family members, social peace, nature, linguistic sensitivity, basic needs of life, and doing favour are frequently emphasized in the books. In conclusion, the rich content of sensitivity in these five books can develop sensitivity in children and be used in sensitivity training.